Hanne Dyveke Søttar (FrP): Opptaksforskriften § 7-13 gir muligheten til å søke om opptak til høyere utdanning på særskilt grunnlag. Den skjønnsmessige vurderingen er gitt til hvert enkelt universitet. I enkelte saker fremstår det som nokså tilfeldig hvilken dokumentasjon som tillegges vekt.
Kan statsråden redegjøre for forståelse av opptaksforskriften § 7-13 og eventuelle veiledere for universitetene om forståelsen av opptaksforskriften, eller står de fritt til å beslutte ut ifra eget skjønn?
Begrunnelse
Den nasjonale klagenemda opprettholder i over 90 % av tilfellende universitetet sine vurderinger, ofte med begrunnelser som kun viser til nemdas syn uten å angi noe grunnlag eller vise til konkret praksis.»
Med stadig flere som søker seg til høyere utdanning presser dette poenggrensene oppover. Dersom man er født med en diagnose som dysleksi (eller ADHD) er man nærmest tvunget til å søke om opptak til høyere utdanning på særskilt grunnlag for å kunne konkurrere seg til en studieplass. For de som har jobbet og fylt 23 år kan man søke etter 23/5 regelen der realkompetansen også får betydning i vurderingen. Ikke bare får tidligere studie og/eller arbeidserfaring innvirkning på søknaden, men de som ønsker å søke etter disse reglene trenger kunne å fokusere på forbedringen av karakterene i de fem hovedfagene. Dersom man er henvist til å søke studieplass etter særskilt grunnlag, vil realkompetansen som er opparbeidet ikke få noe innvirkning på søknaden og søkere er nødt til å konkurrere med et snitt beregnet ut ifra 18-22 karakterer. Dette innebærer at disse søkerne vil få mye mindre igjen for hver karakter de forbedrer i prosessen. Ta for eksempel diagnosen dysleksi, som medfører skrive- og lesevansker. De rene språkfagene vil ofte ligge noe lavere enn karakterene ellers. To av de fem fagene som inngår i 23/5-regelen er såkalte rene språkfag. Kandidater som søker med diagnosen dysleksi er dermed ofte avskåret fra å søke på dette grunnlag. Søknaden om særskilt vurdering behandles av hvert enkelt universitet hvor det ofte vektlegges forskjellige «løsninger» og den nasjonale klagenemda har ofte en tredje løsning, noe som medfører stor usikker for kandidatene. Når den nasjonale klagenemda i sine vedtak kun viser til «fastsatt praksis» uten å henvise til praksisen, eller at «den nasjonale klagenemda mener dysleksi kun påvirker karakterene i rene språkfag», sender dette et uheldig signal. Av samordnet opptak sine nettsider fremgår det at ved særskilt vurdering ikke kan forventes studieplass dersom man er flere poeng unna poenggrensen. Dette er det nærmeste en kandidat som søker særskilt vurdering har å benytte seg av som en «veileder».