Skriftlig spørsmål fra Bengt Fasteraune (Sp) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:1897 (2020-2021)
Innlevert: 12.04.2021
Sendt: 12.04.2021
Besvart: 19.04.2021 av samferdselsminister Knut Arild Hareide

Bengt Fasteraune (Sp)

Spørsmål

Bengt Fasteraune (Sp): På grunn av oppsplitting av felleskontrakter for riks- og fylkesvei har det vært en stor kostnadsøkning på driftskontraktene på riksvei de siste årene. I årene framover får en tredje aktør, Nye Veier, stadig større ansvar for drift av riksveinettet, når de skal drifte og vedlikeholde veiene de har bygd.
Har statsråden gjort en vurdering av hvor store kostnadsøkninger det blir til drift av riksveinettet med den oppsplittingen som regjeringen har foretatt?

Begrunnelse

I statsbudsjettet for 2020 kan vi lese at:

«Driftskontraktene som ble inngått i 2019, hadde en prisøkning på om lag 42 pst. sammenlignet med de kontraktene de avløste. For nye driftskontrakter inngått i 2020, var tilsvarende prisøkning på om lag 73 pst. Hovedårsaker til dette kan være avviklingen av sams veiadministrasjon med oppsplitting av felleskontrakter for riks- og fylkesvei.»

Knut Arild Hareide (KrF)

Svar

Knut Arild Hareide: Det er korrekt at avviklingen av sams vegadministrasjon med oppsplitting av felleskontrakter for riks- og fylkesvei har bidratt til økte kostnader i driftskontraktene for Statens vegvesen. Noe av prisstigningen er knyttet til at man er i en omstillingsfase der en rekke kortvarige kontrakter er lyst ut for å tilpasse opprettelsen av nye kontraktsområder. Dette vil dra prisnivået opp i en overgangsfase.
Det er likevel en rekke andre forhold som også påvirker prisnivået, som for eksempel endrede krav og forutsetninger innenfor kontraktene. Det har ikke vært mulig å identifisere hvor mye hvert enkelt forhold påvirker prissettingen fra entreprenørene.
Nye Veier AS overtar ansvaret for drift av de delene av riksvegnettet de bygger ut. Selv med de strekninger som det i Meld. St. 20 (2020-2021) Nasjonal transportplan 2022-2033 legges opp til å overføre til Nye Veier AS er dette endringer i langt mindre skala enn avviklingen av sams vegadministrasjon. Det har ikke vært gjennomført konkrete kostnadsanslag på hvordan dette vil påvirke prisene. Trolig vil endringene også her medføre noe økte kostnader i en overgangsfase. Flere veieiere som byggherre for drift vil likevel kunne gi positive effekter gjennom utveksling av erfaringer med ulike måter å innrette driftsforvaltningen på.