Skriftlig spørsmål fra Arne Nævra (SV) til olje- og energiministeren

Dokument nr. 15:1885 (2020-2021)
Innlevert: 10.04.2021
Sendt: 12.04.2021
Besvart: 21.04.2021 av olje- og energiminister Tina Bru

Arne Nævra (SV)

Spørsmål

Arne Nævra (SV): 19. juni -20 ba Stortinget regjeringen om å gjennomgå saksbehandlingen av vindkraftkonsesjoner for å se om lovens krav var fulgt. Jeg er kjent med at statsråden 13.7.2020 mottok en e-post som pekte på at konsesjonen til Haram Kraft ble innvilget gjennom statlig plan, uten at regionale myndigheter eller statlige fagetater ble gitt anledning til innsigelse i samsvar med § 2-1, 7. ledd i energiloven.
Hvorfor informerte ikke statsråden Stortinget om dette lovbruddet, som burde resultert i byggestans og tilbaketrekking av konsesjon?

Begrunnelse

Da NVE innvilget konsesjonen 23.06.2008 var innsigelsesretten intakt, fordi konsesjonssaken etter datidens lovverk også måtte behandles som plansak etter Plan- og bygningsloven. Men konsesjonssaken ble aldri behandlet etter plan- og bygningsloven. Selve konsesjonen var under klagebehandling da lovverket ble endret med virkning fra 01.07.2009 og OED/NVE fikk hjemmel til å ta i bruk statlig arealplan, som satte til side behandling etter plan- og bygningsloven, Men innsigelsesretten ble samtidig tatt inn i energilovens § 2-1, 7. ledd. Feilen som OED gjorde var at de tok i bruk en del av det nye lovverket (statlig plan etter energilovens § 3-1, 4. ledd) da klagene ble avvist 14.12.2009, uten å gi regionale myndigheter og statlige fagetater anledning til å ta i bruk en annen del av det nye lovverket (innsigelsesretten etter energilovens § 2-1, 7. ledd). Resultatet ble at innsigelsesretten/-plikten falt bort. Den eneste ivaretagelse av relevant lovverk innen natur, kulturminner, friluftsliv etc. som regionale myndigheter og statlige fagetater benyttet i denne saken var gjennom kommentarer i høringsrunden, og ingen av disse uttalelsene ga støtte til etablering av vindkraftverk på Haramsfjellet.

Tina Bru (H)

Svar

Tina Bru: Det er riktig, som representanten viser til i begrunnelsen for spørsmålet, at plan- og bygningsloven ble endret mellom NVEs konsesjonsvedtak for Haram vindkraftverk og departementets klagevedtak, og at den særlige adgangen til å gi konsesjoner virkning som statlig plan ble innført 1. juli 2009. Samtidig ble plan- og bygningslovens bestemmelser om innsigelse gjort gjeldende for konsesjonssøknader etter energiloven. Forvaltningsvedtak skal selvfølgelig fattes med bakgrunn i den til enhver tid gjeldende rett på området.
Representanten viser til at vedtak om statlig plan fratok regionale og sentrale myndigheter innsigelseskompetansen.
Energiloven § 2-1 sjuende ledd, fjerde punktum lyder: Reglene om innsigelse i plan- og bygningsloven §§ 5-4 til 5-6 gjelder så langt de passer ved behandling av søknader om konsesjon etter § 3-1 i denne lov.
Innsigelser etter bestemmelsen retter seg mot søknader om konsesjon. Berørte myndigheter kan varsle innsigelse til konsesjonssøknader ved høring av disse. Det følger av forarbeidene til bestemmelsen, jf. Ot. prp. nr. 32 (2007-2008) at behandlingen av innsigelser samordnes med eventuelle klager på konsesjonsvedtak. Innsigelse skal rettes mot konsesjonssøknader. Det er ingen tilsvarende adgang til å fremme innsigelse i forbindelse med spørsmålet om konsesjoner skal gis virkning som statlig plan.
At departementet i saken om Haram vindkraftverk la gjeldende rett til grunn for departementets klagevedtak mener jeg derfor er på det rene.