Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.
Dokument nr. 15:1877 (2020-2021) Innlevert: 09.04.2021 Sendt: 12.04.2021 Besvart: 19.04.2021 av samferdselsminister Knut Arild Hareide
Kirsti Leirtrø (A): I distriktet blir det stadig færre bedrifter som driver med bilberging. Det medfører av og til at veier blir sperret lenge mens en venter på bergingsbil. Er det vurdert støtteordninger, eller foretatt en risikoanalyse av situasjonen fra departementets side?
Knut Arild Hareide: Statens vegvesen opplyser at de, basert på deres beredskap og ordinær drift av veinettet, ikke er kjent med at manglende tilgang til bergingsbiler rundt om i landet medfører utfordringer for bilberging. Derfor er det heller ikke vurdert som nødvendig å gjøre risikoanalyser. Det eneste aktuelle tilfellet som er kjent, er for fylkesveiene på Fosen i Trøndelag. Mangelen på tungbilbergere i Fosen gjør at berger må kjøre fra Trondheim med ferge over Flakk- Rørvik eller Brekstad-Valset.Statens vegvesen sitt inntrykk av situasjonen generelt på fjellovergangene, er at tilgangen til bergingsbiler er tilfredsstillende. Ved større nye veianlegg, hvor også risiko og sårbarhet utredes, vil tilgang på bilberger være ett av flere tema som vurderes i planfasen.Sett i et historisk perspektiv er veiene blitt bedre og bilene mer driftssikre, slik at det nå totalt sett er færre oppdrag både på bilstans, ulykker, utforkjøring og fastkjøring. Økt trafikk, endringer i klima og økt innslag av utenlandske vogntog gjør likevel at det fortsatt foregår mye bilberging, spesielt langs hovedveinettet. Et langt og til dels krevende veinett, gjør at det tidvis vil måtte påregnes noe ventetid før bergingsbil ankommer.