Skriftlig spørsmål fra Geir Adelsten Iversen (Sp) til forsvarsministeren

Dokument nr. 15:1863 (2020-2021)
Innlevert: 09.04.2021
Sendt: 09.04.2021
Besvart: 16.04.2021 av forsvarsminister Frank Bakke-Jensen

Geir Adelsten Iversen (Sp)

Spørsmål

Geir Adelsten Iversen (Sp): Hvilket behov skal innleie av sivile helikopter til erstatning for det militære maritime helikopteret NH90 dekke?

Begrunnelse

I Prop. 123 S (2020-2021) beskrives innleie av sivile helikopter til erstatning for manglende militær maritim helikopterkapasitet.

"Forsvaret har på oppdrag fra Forsvarsdepartementet og med bistand fra Forsvarets forskingsinstitutt gjennomført ei fornya vurdering av om det er alternative helikopter som er egna til å dekke deler av behovet som NH90 etter planen skal dekke. I den fornya vurderinga fra Forsvaret er konklusjonen at det er andre helikopter som også kan dekke Forsvarets behov for maritime helikopter og at deler av dette behovet bør vurderes dekket med innleie av helikopterkapasitet.
Ettersom Forsvaret nå vurderer at det er mulig at andre helikopter kan være formålstenleg for å dekke deler av Forsvarets behov for maritim helikopterkapasitet gjennom ei løysing med innleie av helikopterkapasitet, vil regjeringa undersøke ei slik løysning nærare. Dette vil være eit supplement til NH90 og gjeld delar av behovet som ikkje krev ei like spesialisert og høgteknologisk plattform som NH90. Stortinget vil bli halde orientert om dette arbeidet på egna vis."

Frank Bakke-Jensen (H)

Svar

Frank Bakke-Jensen: På bakgrunn av utfordringene med NH90 samt Forsvarets anbefaling om å vurdere innleie av sivil helikopterkapasitet for å dekke deler av det maritime helikopterbehovet, slik det er redegjort for i Prop. 123 S (2020-2021) Investeringer i Forsvaret og andre saker, undersøkes dette nå videre. Forsvaret vil arbeide videre med å konkretisere de oppgaver som i mindre grad krever en så spesialisert og teknologisk avansert plattform som NH90, og undersøke det sivile markedet for leveranser av slike tjenester. Forutsetningen for en eventuelt innleid kapasitet er at den skal være operativt tilgjengelig når vi har behov for den, den skal kunne brukes til å løse relevante oppgaver for å avlaste behovet for NH90, og det må være til en vesentlig lavere kostnad enn å benytte NH90. Stortinget vil bli holdt orientert om resultatet av dette arbeidet på egnet vis.