Skriftlig spørsmål fra Liv Signe Navarsete (Sp) til utviklingsministeren

Dokument nr. 15:1822 (2020-2021)
Innlevert: 29.03.2021
Sendt: 06.04.2021
Besvart: 14.04.2021 av utviklingsminister Dag-Inge Ulstein

Liv Signe Navarsete (Sp)

Spørsmål

Liv Signe Navarsete (Sp): Kan statsråden slå fast at pengene som Norge brukte til å betale for opsjonen på opptil 1,9 millioner vaksinedoser falt inn under regelverket for ODA-midler på bevilgningstidspunktet?

Begrunnelse

COVAX ble etablert for et år siden som en mekanisme for anskaffelse og rettferdig distribusjon av COVID19-vaksiner. Avisa Development Today skriver i en artikkel mandag 22. mars at mekanismen var ment for innkjøp av vaksiner til både rike og fattige land, og at det ble opprettet to separate vinduer: Et såkalt AMC-vindu for fattigere land, finansiert av bistand, og et “egenfinansiert” vindu for anskaffelse av vaksiner til andre land for eget bruk.
Development Today skriver videre at Norge støttet begge vinduene. Mer enn 1 milliard kroner ble kanalisert til AMC-vinduet for fattige land, og omtrent 60 millioner kroner ble betalt til selvfinansieringsvinduet. Sistnevnte beløp kunne ikke rapporteres som offisiell bistand (ODA), ifølge Development Today. Dette beløpet var en forskuddsbetaling som sikret muligheten til å kjøpe opptil 1,9 millioner vaksinedoser som kunne brukes til å vaksinere den norske befolkningen.
Statsråden har gjentatte ganger argumentert med at opsjonen Norge hadde på å kjøpe vaksiner, som kostet vel 60 millioner kroner, er betalt gjennom bistandsbudsjettet.

Dag-Inge Ulstein (KrF)

Svar

Dag-Inge Ulstein: Pengene som Norge brukte til å betale for opsjonen på opptil 1,9 millioner vaksinedoser ble bevilget over bistandsbudsjettet og faller inn under regelverket for offisiell utviklingsbistand (ODA) etter hvert som forskuddsbetalingen på 60,7 mill. kroner blir overført til bistandsvinduet COVAX-AMC.
Siden Norge deltar i EUs innkjøpsmekanisme, ble det allerede på bevilgningstidspunktet vurdert som lite sannsynlig at Norge ville benytte disse opsjonene. Bevilgningen ble derfor gjort over bistandsbudsjettet. Til nå er om lag en tredel av forskuddsbetalingen overført til COVAX-AMC for kjøp av vaksiner for bruk i utviklingsland.
OECD har slått fast at tilskudd til kjøp av vaksiner for bruk i utviklingsland gjennom COVAX-AMC, kvalifiserer som offisiell utviklingsbistand. Norad, som er ansvarlig for rapportering til OECD av norsk bistandsstatistikk, har i den foreløpige 2020-rapporteringen kategorisert hele forskuddsbetalingen på 60,7 mill. kroner som offisiell utviklingsbistand.
Det betraktes som svært sannsynlig at opsjonen i sin helhet skal overføres til COVAX-AMC, og derfor er denne løsningen vurdert som mest praktisk og riktig. Dersom det likevel skulle vise seg at forskuddsbetalingen ikke blir overført fullt ut til COVAX-AMC, vil bistands-andelen av beløpet bli justert i hovedrapporteringen til OECD i juni.
Vår støtte er et nødvendig tiltak for å bedre situasjonen i land som knapt har mottatt vaksiner, og for å demme opp for at det oppstår nye mutanter av koronaviruset. I en undersøkelse blant 70 av verdens fremste smitteverneksperter, advares det mot at vedvarende lav vaksinedekning i mange land øker faren for nye, vaksineresistente mutasjoner. Slike mutanter vil med stor sannsynlighet også komme til Norge. Det er ingen garanti for at de tilgjengelige vaksinene, som grunnet internasjonalt samarbeid er utviklet på rekordtid, vil hjelpe mot disse.