Marit Arnstad (Sp): Den svenske regjeringen har gitt Trafikverket i oppdrag å gjennomføre anskaffelser for å opprette nattogtrafikk mellom Malmø–Brussel og Stockholm–Hamburg med start senest 1. august 2022.
Hva gjør regjeringen for å legge til rette for et korresponderende tilbud slik at reisende fra Norge kan koble seg på det nye svenske nattogtilbudet i Malmø når dette etter planen starter opp?
Begrunnelse
NSB hadde tidligere gjennomgående ruter fra Oslo til København og Hamburg, inkludert nattog. Men i dag er at togforbindelsene på strekningen Oslo–Gøteborg–Malmø–København–Hamburg oppstykket og har svært dårlig korrespondanse. I tillegg opplever folk at det er vanskelig å finne informasjon om dette togtilbudet. En kundeundersøkelse Opinion gjorde for Jernbanedirektoratet 2020, står det rett ut:
«Per nå er dette et tilbud som oppleves nesten ikke-eksisterende.»
Når svenskene nå tar initiativet til å styrke sitt nattogtilbud til kontinentet, har det en tydelig klimabegrunnelse. I pressemelding fra Infrastrukturdepartementet 23. juli 2020 står det:
«Det ska vara lätt att nå europeiska städer på kontinenten med klimatsmarta alternativ. Därför satsar regeringen på nattåg till Europa för att förbättra möjligheterna att resa kollektivt med liten klimatpåverkan.»
Tidligere var det mulig for jernbanereisende å gå på toget i Oslo rundt 17:00 og være framme i Hamburg neste morgen – sovekupeer var selvfølgelig mulig å bestille. Eller å ta et senere nattog – igjen med mulighet for sovekupé – til København og våkne der rundt 08:00 dagen etter, og eventuelt ta formiddagstoget fra København til Hamburg med ankomst ved lunsjtider. Det framstår som temmelig uforståelig at det i våre dager ikke skal være mulig å få etablert tilsvarende tilbud, når det er god grunn til å anta at etterspørselen etter slike klimavennlige togreiser øker.