Skriftlig spørsmål fra Hanne Dyveke Søttar (FrP) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:1699 (2020-2021)
Innlevert: 18.03.2021
Sendt: 18.03.2021
Besvart: 24.03.2021 av samferdselsminister Knut Arild Hareide

Hanne Dyveke Søttar (FrP)

Spørsmål

Hanne Dyveke Søttar (FrP): 01.11.2020 kom nye krav til personer som ønsker å få kjøreseddel, for å kunne kjøre drosje. Formålet var å «bidra til at folk får et bedre drosjetilbud i hele landet» og «legge til rette for bedre konkurranse i byene og dermed at det vil kunne bli et bedre og billigere drosjetilbud for kundene, samtidig som vi sikrer tilbudet i distriktene.» Etter dette har rekrutteringen til yrket, spesielt i distriktene, stupt.
Har den nye ordningen feilet?

Begrunnelse

På nettsiden til Statens vegvesen står det: «Du må bestå teoriprøve og oppkjøring (praktisk prøve) til drosjesjåføreksamen før du kan søke om kjøreseddel.»
Teoriprøven kan man ta på over 70 trafikkstasjoner i Norge, men det kun er 19 trafikkstasjoner som tilbyr praktisk prøve.
I tillegg: «Du må selv sørge for bil til oppkjøringen. Bilen må være registrert som drosje, det vil si at den må ha pålagt merking og utstyr (Lovdata), og den må ha GPS.»
Utdrag fra de praktiske prøven:

•Du skal trille en person i rullestol et lite stykke, for eksempel over en fortauskant. Du skal også forklare eller vise hvordan du kan sikre stolen med personen i en bil.
•Du skal forklare eller vise hvordan du sikrer et barn eller en annen person i bilen.
•Du skal gjennomføre tre kjøreoppdrag mot oppgitte mål, delvis ved hjelp av GPS. Hvert oppdrag tar ca. 10 minutter.

I distriktene, for eksempel Nordland fylke, kan man kun ta den praktiske prøve i Bodø og Mo i Rana. Dette gjør det både vanskelig, og dyrt, for personer som ønsker å avlegge denne prøven. Nordland er, etter E6, 81 mil langt, i tillegg til mange øyer, og små samfunn. Fylket har flere gode trafikkstasjoner så man undres over hvorfor teori kan tas flere steder, mens praksis kun kan gjennomføres to steder. I tillegg stilles det spørsmål om hvorfor man må leie seg en registrert drosje. Dette koster penger, samt gir inntektstap for den drosjeeieren som må låne ut sin drosje, da det gjerne kan ta en hel dag, tur/retur for å kunne avlegge prøven. For regionene Lofoten og Vesterålen blir det enda verre, da de gjerne må ta fly til Bodø, for å ta prøven, samt leie drosjebil i Bodø.
Alle nyere biler har i dag GPS, så at det må være en registrert drosje virker unødvendig.

Knut Arild Hareide (KrF)

Svar

Knut Arild Hareide: Nytt regelverk for persontransport med drosje ble innført 1. november 2020.
Målet med å endre drosjeregelverket var å bidra til et bedre drosjetilbud i hele landet. For å få dette til, ble det bl.a. fastsatt enklere vilkår får å få drosjeløyve. På samme tid ble det satt strengere krav til sjåførene. Fra 1. november 2020 må disse gå opp til drosjeførereksamen hos Statens vegvesen. Teoretisk og praktisk prøve skal medvirke til at nye drosjesjåfører har faglig kompetanse til å kunne utføre yrket på en måte som både er trafikksikker og fylle behovene ulike brukergrupper har for trygg transport, jf. Prop. 70 L (2018-2019).
Da den nye ordningen ble etablert, var det stor usikkerhet knyttet til hvor mange som kom til å ville ta drosjeførerprøven. Dette hadde først og fremst sammenheng med at bransjen var hardt rammet av Covid-19 pandemien, med en kraftig nedgang i antall passasjerer. I tillegg var det mange som hadde kjøreseddel da det nye regelverket ble iverksatt. Videre var det også med i vurderingen at mange som hadde planer om å begynne å kjøre drosje, ville ta ut kjøreseddel før 1. november, og dermed ikke måtte oppfylle krav om drosjeførerprøve.
Før innføringen av den nye ordningen i fjor, var det også uvisst i hvilken grad fylkeskommunene ville gi enerett for drosjetransport i flere av de 323 kommunene som er under den såkalte terskelverdien, dvs. kommuner der innbyggertallet er mindre enn 20 000 og færre enn 80 personer per km2. Statens vegvesen fant det derfor fornuftig å etablere et tilbud som både var geografisk fordelt, og tok hensyn til behovet i de 33 kommunene som er over terskelverdien.
På dette grunnlaget etablerte Statens vegvesen et tilbud som skulle møte det behovet man i første omgang kunne se for seg. Det er i dag mulig å gå opp til den teoretiske delen av drosjeprøven, som er databasert og lite ressurskrevde, på alle landets trafikkstasjoner. For den praktiske prøven er det nødvendig å ha sensor med en viss tilleggsutdanning, i tillegg til noen praktiske investeringer. Praktisk prøve er derfor tilbudt ved 19 trafikkstasjoner som er valgt ut både ut fra hvor man så for seg at behovet var størst, samt effektiv ressursbruk hos Statens vegvesen.
Det stilles krav om at kjøretøyet prøven skal gjennomføres med er registrert som drosje. Dette kravet er satt delvis for å ha et kjøretøy som er representativt for den aktuelle kjøringen, samt at man ønsker å unngå å sette andre spesifikke krav som for eksempel godkjenning av prøvekjøretøyet. I tillegg er kravet satt for å legge til rette for en relativt trygg arbeidssituasjon for prøvesensoren.
Så langt ser det ut til at prøvekapasiteten er stor nok, selv om noen sikkert opplever at avstanden til prøvestedet for stor. Per 19. mars 2021 har det vært gjennomført 373 teoriprøver, av disse er 111 er bestått. Av de 62 praktiske prøvene som er gjennomført, er 43 bestått.
Etter større regelverksendringer viser det seg ofte å være behov for justeringer når regelverket har virket en stund og man har skaffet seg et erfaringsgrunnlag. I Prop. 70 L (2018-2019) er det lagt opp til å evaluere de aktuelle endringene i drosjeregelverket etter tre år. Til nå har det gått for kort tid, samt at tallet på prøver er forholdsvis lavt, til å kunne gi grunnlag for større endringer på nåværende tidspunkt. Statens vegvesen vil likevel, uavhengig av evalueringen som er planlagt, følge med på utviklingen av drosjeførereksamen og vurdere å justere prøvetilbud og -gjennomføring underveis.