Hanne Dyveke Søttar (FrP): 01.11.2020 kom nye krav til personer som ønsker å få kjøreseddel, for å kunne kjøre drosje. Formålet var å «bidra til at folk får et bedre drosjetilbud i hele landet» og «legge til rette for bedre konkurranse i byene og dermed at det vil kunne bli et bedre og billigere drosjetilbud for kundene, samtidig som vi sikrer tilbudet i distriktene.» Etter dette har rekrutteringen til yrket, spesielt i distriktene, stupt.
Har den nye ordningen feilet?
Begrunnelse
På nettsiden til Statens vegvesen står det: «Du må bestå teoriprøve og oppkjøring (praktisk prøve) til drosjesjåføreksamen før du kan søke om kjøreseddel.»
Teoriprøven kan man ta på over 70 trafikkstasjoner i Norge, men det kun er 19 trafikkstasjoner som tilbyr praktisk prøve.
I tillegg: «Du må selv sørge for bil til oppkjøringen. Bilen må være registrert som drosje, det vil si at den må ha pålagt merking og utstyr (Lovdata), og den må ha GPS.»
Utdrag fra de praktiske prøven:
•Du skal trille en person i rullestol et lite stykke, for eksempel over en fortauskant. Du skal også forklare eller vise hvordan du kan sikre stolen med personen i en bil.
•Du skal forklare eller vise hvordan du sikrer et barn eller en annen person i bilen.
•Du skal gjennomføre tre kjøreoppdrag mot oppgitte mål, delvis ved hjelp av GPS. Hvert oppdrag tar ca. 10 minutter.
I distriktene, for eksempel Nordland fylke, kan man kun ta den praktiske prøve i Bodø og Mo i Rana. Dette gjør det både vanskelig, og dyrt, for personer som ønsker å avlegge denne prøven. Nordland er, etter E6, 81 mil langt, i tillegg til mange øyer, og små samfunn. Fylket har flere gode trafikkstasjoner så man undres over hvorfor teori kan tas flere steder, mens praksis kun kan gjennomføres to steder. I tillegg stilles det spørsmål om hvorfor man må leie seg en registrert drosje. Dette koster penger, samt gir inntektstap for den drosjeeieren som må låne ut sin drosje, da det gjerne kan ta en hel dag, tur/retur for å kunne avlegge prøven. For regionene Lofoten og Vesterålen blir det enda verre, da de gjerne må ta fly til Bodø, for å ta prøven, samt leie drosjebil i Bodø.
Alle nyere biler har i dag GPS, så at det må være en registrert drosje virker unødvendig.