Skriftlig spørsmål fra Hanne Dyveke Søttar (FrP) til klima- og miljøministeren

Dokument nr. 15:1695 (2020-2021)
Innlevert: 18.03.2021
Sendt: 18.03.2021
Besvart: 24.03.2021 av klima- og miljøminister Sveinung Rotevatn

Hanne Dyveke Søttar (FrP)

Spørsmål

Hanne Dyveke Søttar (FrP): 15. februar 2021 fikk Miljødirektoratet «Oppdrag – oppfølging av M-1378 2019: Regulering av utenlandske treslag». Fra Klima- og miljødepartementet. Dette er stikk i strid med resultatet fra 2019: «Resultatet av «Utredning av forbud mot utsetting av utenlandske treslag til skogbruksformål» ble gjennomført av Miljødirektoratet og Landbruksdirektoratet i 2018. Konklusjonen presentert i mai 2019 var omforent og krystallklar. Et forbud er ikke nødvendig.»
Hva er bakgrunnen for denne politiske omkampen fra statsråden?

Begrunnelse

I 2018 ble det av Miljødirektoratet og Landbruksdirektoratet gjort en utredning av «forbud mot utsetting av utenlandske treslag til skogbruksformål». Konkusjonen ble presentert i mai 2019 og oppsummerte at et forbud ikke er nødvendig.
Et forbud mot bruk av utenlandske treslag vil i praksis bety et næringsforbud for en næring som representerer store samfunnsinteresser og verdier. For juletre og pyntegrønt vil det være en total utradering av en næring som er helt avhengig av å bruke utenlandske treslag, som utgjør over 90 % av markedet. All produksjon av pyntegrønt og juletrær må man ved forbud skaffe fra import. Verdien av pyntegrønt og juletrær er beregnet til ca. 450 millioner Nkr og 800-1000 årsverk for 2020. Over en livsperiode på 70 år, 31 milliarder Nkr.
For den enkelte grunneier både på skog og pyntegrønt vil ytterligere restriksjoner også ha andre effekter; betydelig redusert eiendomsverdi.
Dette vil da bli erstattet av importerte varer, og verdiskapningen i Norge bortfaller. For klima vil det påvirke skogens evne til opptak av CO2 siden utenlandske treslag er mer effektiv i å binde karbon.
For klima og klimaverdien står de utenlandske treslagene for 3,2 % av den norske skogens samlede CO2-opptak, de utgjør 0,6 % av skogarealet. Kort sagt: de utenlandske treslag er mer enn 5 ganger mer effektive i å binde CO2 sammenlignet med våre hjemlige treslag. Det binder årlig 900 000 tonn CO2, til en verdi av 200 millioner kroner Nkr årlig, over en livsperiode med dagens CO2-priser 14 milliarder Nkr.
For turisme og opplevelser m.m. er det både plusser og minuser i et sektorregnskap. Det som er klart er at utenlandske treslag utgjør en vesentlig andel av arealene i våre aller mest besøkte rekreasjonsarealer (Bergen m/byfjellsskogene, Trondheim bymark, Bodømarka, Ålesund m/Aksla, Florø, Stavanger og Sandnes, Haugesund m.fl.).

Sveinung Rotevatn (V)

Svar

Sveinung Rotevatn: Regjeringspartia har i si politiske plattform eit mål om "å stanse planting av og bekjempe spredningen av fremmede arter med høy eller svært høy økologisk risiko, og fjerne slike arter fra norsk natur". Dette er bakgrunnen for at Landbruksdirektoratet og Miljødirektoratet i 2018 fekk i oppdrag å greie ut konsekvensar av eit forbod mot bruk av utanlandske treslag i ordinær skogproduksjon.
Representanten legg til grunn at eit mogleg forbod vil ha konsekvensar for produsentar av juletre. Det er ikkje riktig. I oppdraget vart det understreka at eit eventuelt forbod ikkje skulle gjelde juletreproduksjon der produsenten haustar trea før dei produserer konglar eller frø. Det gjeld òg for oppdraget no.
Utanlandske treslag dekker om lag 1 % av skogarealet i Noreg. Direktorata har peika på at eit forbod mot forynging med høgrisikoartar av utanlandske treslag kan ha negative konsekvensar for skogbruk og for karbonopptak. Direktorata viser også til at spreiing av høgrisikoartar av utanlandske treslag har uheldige effektar i norsk natur, blant anna i fleire av verneområda våre og den sterkt truga naturtypen kystlynghei. Miljøforvaltninga brukar kvart år betydelege midlar til å fjerne slik skadeleg spreiing. FNs naturpanel vurderer at framande artar globalt er ein av dei store trugslane mot naturmangfald.
I si utgreiing frå 2019 tilrådde direktorata ikkje forbod, men dei hadde ikkje greidd ut alternative reguleringsmåtar og tiltak som kan redusere slike ulemper for norsk natur som nemnt over. Direktorata peika på at det var behov for meir utgreiing av enkelte tema, som blant anna spreiingskontroll. Vi treng slike opplysningar og anna kunnskap for å kunne vurdere fordelar og ulemper ved ulike måtar å regulere bruk av utanlandske treslag på. Vi treng også utkast til ei ny forskrift. Som ei naturleg oppfølging av rapporten frå 2019 har vi difor no gitt direktorata i oppdrag å utarbeide dette faggrunnlaget. Regjeringa vil venteleg ta stilling til kva regelverk som skal sendast på høyring i løpet av året.