Åsunn Lyngedal (A): Vil statsråden bidra til at samtlige levedyktige pakkereisearrangører kan inkluderes i den ordningen som skal bistå med garantier til Reisegarantifondet?
Begrunnelse
Reiselivet står som kjent ovenfor en ekstremt utfordrende situasjon. Kundegrunnlaget har i stor grad bortfalt som følge av reiserestriksjoner og smitteverntiltak. Det rammer spesielt pakkereisearrangørene som må skaffe kapital til å stille garantier i Reisegarantifondet.
Markedet for reisegarantier har i praksis bortfalt som følge av pandemien. De få bankene som fremdeles tilbyr reisegarantier stiller så høye egenkapitalkrav at de fleste reiselivsaktørene umulig kan skaffe garantier på egenhånd. Det betyr at vi risikerer at distribusjonsleddet i reiselivet forsvinner, noe som vil gå spesielt hardt ut over mindre reiselivsbedrifter som er avhengig av å markedsføre seg gjennom pakkede reiser. Stortinget har på denne bakgrunn bedt regjeringen om å snarlig komme tilbake til Stortinget med forslag til en midlertidig ordning som skal avhjelpe pakkereisebedriftene med garantier. Jmf. vedtak fattet ved stortingets behandling av Prop. 79 S (2020-2021):
«Stortinget ber regjeringen så snart som mulig komme tilbake på egnet måte med et forslag om en midlertidig ordning der staten bidrar til å reetablere et fungerende garantimarked for pakkereiser.»
I forkant av dette vedtaket har regjeringen vurdert to forslag til innretninger: En direkte garantistillelse for alle pakkereisearrangører, eventuelt en ordning forbeholdt små- og mellomstore bedrifter. Førstnevnte har regjeringen vurdert vil medføre høy risiko.
En ordning utelukkende for små- og mellomstore pakkereisearrangører vil på sin side innebære at brorparten av distribusjonsleddet forsvinner. Det vil igjen få ringvirkninger for reiselivet i sin helhet, og spesielt i Nord-Norge hvor reiselivet i stor grad er organisert gjennom pakkereiser.
Det haster å ivareta samtlige av de levedyktige pakkereiseselskapene – uavhengig av størrelse. Det vil være helt vesentlig for at reiselivet kan gjenåpne etter pandemien, og stå klart til å markedsføre og selge reiser når samfunnet åpner for reisevirksomhet.