Lise Christoffersen (A): Stortingets flertall ba 19. januar 2021 regjeringen foreslå tilpasninger i støtteordningene slik at bedrifter som eier egne driftsmidler, likebehandles med bedrifter som leaser utstyr. Regjeringen avviste forslaget i Prop. 79 S (2020 –2021). Forslag fra opposisjonen om det motsatte, ble nedstemt i Stortinget 23. februar 2021.
Hva vil regjeringen nå gjøre for å forhindre urettferdig forskjellsbehandling mellom solide og seriøse bedrifter som eier egne produksjonsmidler og bedrifter som baserer seg på leasing?
Begrunnelse
Spørsmålet er basert på henvendelse fra en lokal aktør i turbussbransjen i min valgkrets, men jeg antar at problemstilling og svar har generell interesse. Jeg vil understreke at henvendende selskap er en velrenommert bedrift gjennom 75 år, en seriøs arbeidsgiver som har bygd opp bedriften stein på stein, tilpasset bedriftens økonomi. De har investert i driftsmateriell etter hvert som bedriftens økonomi har tillatt det.
I dagens krisesituasjon har de solgt unna alt de kan for å redusere gjeldsbyrden - tilhengere, personbiler og småbusser. De sitter nå igjen med fem busser, som de ikke får solgt i dagens marked. De hadde endelig, etter 12. mars 2020, nå bestillinger, men som er avlyst etter nedstenging i Viken.
En del av problemstillingen i regjering og storting har vært at det er problematisk for staten å bidra til oppbygging av egenkapital i bedrifter som eier egne produksjonsmidler.
Tilbakemelding fra nevnte selskap er at denne problemstillingen mangler rot i virkeligheten. De kan vise til navngitte selskaper i samme bransje som baserer seg på leasing og som utnytter de statlige støtteordningene ved å avtale med banken at prisen på leasingavtalen dobles. Staten betaler. Når leasingavtalen er nedbetalt, får disse selskapene overdratt driftsmidlene som sin eiendom. I følge henvendende selskap er det allerede konkrete eksempler på det. Det fører til økt egenkapital i opprinnelige leasingselskaper, egenkapital som er betalt av staten, mens de solide selskapene som opererer med egne driftsmidler, blir taperne.
Ingen kan være tjent med slike skjeve konsekvenser av de statlige støtteordningene. Regjeringen bør ha et klart svar på hvordan dette dilemmaet bør løses til fordel for seriøse bedrifter. Regjeringens svar til Stortinget i Prop. 79 S (2020 –2021) var i den forbindelse ikke et godt svar. Det kan se ut til at stortingsflertallet sluttet seg til dette og nullet ut vedtaket fra 19. januar, men det fritar ikke regjeringen for å følge med på konsekvensene av kompensasjonsordningene og komme tilbake til Stortinget med nødvendige forslag.
Henvendelsen fra det lokale busselskapet i Buskerud, med beskrivelse av fakta fra turbussbransjen, er et godt eksempel på det.