Skriftlig spørsmål fra Kjell-Børge Freiberg (FrP) til kommunal- og moderniseringsministeren

Dokument nr. 15:1651 (2020-2021)
Innlevert: 15.03.2021
Sendt: 16.03.2021
Rette vedkommende: Finansministeren
Besvart: 23.03.2021 av finansminister Jan Tore Sanner

Kjell-Børge Freiberg (FrP)

Spørsmål

Kjell-Børge Freiberg (FrP): Kommunale bygg fritas for eiendomsskatt jf. eiendomsskatteloven. Likeledes kan historiske og statlige bygg også fritas.
Kan et bygg, eid av et aksjeselskap som er heleid av en kommune, automatisk fritas for eiendomsskatt?

Begrunnelse

Gitt at man har en kommune hvor et bygg er eid av kommunen gjennom et heleid kommunalt aksjeselskap, hvor eneste verdi i selskapet er denne bygningen. Dette aksjeselskapet driver så utleie av bygget i konkurranse med andre lokale næringsaktører, men uten å betale eiendomsskatt. En slik ordning vil føre til en uholdbar forskjellsbehandling mellom det heleide kommunale aksjeselskapets driftskostnader og andre privat eide, som må betale eiendomsskatt.
I en tid der næringslivet sliter mener undertegnede at like vilkår må være en betingelse. Videre er det viktig at kommunen er en tilrettelegger og ikke en organisasjon som utkonkurrer det øvrige lokale næringslivet.
Jeg ser derfor frem til å høre statsrådens syn på hvor eiendomsskatteloven sine betingelser sørger for like konkurransevilkår.

Jan Tore Sanner (H)

Svar

Jan Tore Sanner: Eiendomsskatt er en kommunal skatt som pålegges med hjemmel eigedomsskattelova. Det er kommunestyret i den enkelte kommunen som avgjør om det skal skrives ut eiendomsskatt i kommunen, og omfanget av denne innenfor lovens rammer.
Eiendomsskatten er en skatt på fast eiendom. Eierforholdet til eiendommene er i utgangspunktet uten betydning. Loven fastsetter imidlertid obligatorisk fritak for visse typer eiendom. Dette gjelder i hovedsak eiendom i direkte, statlig og kommunalt eie. Eigedomsskattelova § 5 første ledd bokstav d fastslår at «Eigedomar som kommunen sjølv eig. (…)» er fritatt.
Fritaket gjelder kun for eiendommer som ligger i den kommunen som skriver ut skatten. Begrunnelsen for fritaket har vært at det er uhensiktsmessig at kommunen skal skrive ut eiendomsskatt til seg selv, også med det merarbeid og omkostninger dette innebærer.
Jeg er ikke kjent med at det foreligger rettspraksis knyttet til den problemstillingen som er reist i spørsmålet.
Finansdepartementet har i en upublisert fortolkningsuttalelse av 24. september 1986 uttalt at eigedomsskattelova § 5 bokstav d ikke gjelder når eiendommen eies av et selvstendig rettssubjekt, selv om kommunen har eierinteresser i rettssubjektet.
Videre har FIN i brev fra januar 2014 uttalt at:
«Eiendom som kommunen selv eier er fritatt for eiendomsskatt etter eigedomsskattelova § 5 bokstav d. Fritaket gjelder imidlertid ikke for eiendom som kommunen eier gjennom et selvstendig rettssubjekt, for eksempel et aksjeselskap».
Disse uttalelsene har videre støtte i den juridiske litteratur, blant annet i Eiendomsskatt, kommentarutgave, Harboe (2.utgave), 2004, s. 64, der følgende framgår: «Når kommunen har eierinteresser, for eksempel gjennom aksjer i aksjeselskap som eier fast eiendom, er det etter mitt skjønn ikke grunnlag for fritak for eiendomsskatt, heller ikke for den forholdsmessige del av eiendommen som svarer til kommunenes eierinteresser». 
Jeg legger derfor til grunn at eiendom som eies av et aksjeselskap der kommunen eier alle aksjene, ikke kan fritas for eiendomsskatt etter bestemmelsen.