Skriftlig spørsmål fra Sverre Myrli (A) til distrikts- og digitaliseringsministeren

Dokument nr. 15:1618 (2020-2021)
Innlevert: 12.03.2021
Sendt: 12.03.2021
Besvart: 19.03.2021 av distrikts- og digitaliseringsminister Linda Hofstad Helleland

Sverre Myrli (A)

Spørsmål

Sverre Myrli (A): Kan statsråden love at myndighetene har kontroll på at ingen mister fasttelefonen før andre telefonløsninger som er minst like gode som fasttelefon er etablert?

Begrunnelse

En rekke fasttelefonkunder har fått beskjed om at fasttelefonen vil bli koblet ut. Mange av disse har ikke tilfredsstillende mobildekning, og vil i verste fall bli uten telefon dersom fasttelefonen kuttes.
En av dem som er berørt er Roy Andresen som bor i området Vassenden/Bjoneroa i Søndre Land, og det er mange flere som har samme problem. For noen er det funnet løsninger slik at de får tilfredsstillende telefonløsninger, mens det for andre ikke er funnet tilfredsstillende løsninger.

Linda Hofstad Helleland (H)

Svar

Linda Hofstad Helleland: Telenor har i henhold til avtale mellom Telenor og Staten v/ Kommunal- og moderniseringsdepartementet leveringsplikt på offentlig telefontjeneste og digitalt elektronisk kommunikasjonsnett på ethvert sted med fast helårlig bosetting eller næringsvirksomhet, jf. ekomforskriften § 5-1 første ledd. Leveringsplikten er ikke knyttet opp mot kobbernettet, og Telenor kan levere telefontjenesten både via mobil løsning, og som bredbåndstelefonitjeneste via fiber eller kabel-TV-nett. Der Telenor tilbyr tjenesten via mobilnett, skal Telenor tilby en løsning for innendørs dekning (tilsvarende «Mobil Hjemmetelefon») for de sluttbrukere som kun har utendørs dekning fra Telenor eller andre. Nasjonal kommunikasjonsmyndighet kan i særlige tilfeller tillate at Telenor oppfyller leveringsplikten ved å tilby satellittjeneste, og kan for slik levering fastsette vilkår, inkludert takseringsprinsipper.
Telenors plikt til levering etter avtalen bortfaller dersom tilsvarende tjeneste tilbys av en eller flere tilbydere til sluttbrukere i det aktuelle geografiske området. I vurderingen av om tjenester tilsvarer hverandre, vil det blant annet bli lagt vekt på funksjonalitet og pris.
Nasjonal kommunikasjonsmyndighet kan gjøre unntak fra leveringsplikten i tilfeller der levering vil utgjøre en urimelig byrde for Telenor, jf. ekomforskriften § 10-4.
Nasjonal kommunikasjonsmyndighet er ansvarlig for å føre tilsyn med at Telenor overholder sine forpliktelser etter avtalen om leveringspliktige tjenester. Dette innebærer at Nasjonal kommunikasjonsmyndighet skal påse at Telenor leverer en offentlig telefontjeneste innenfor normalt leveringsområde, dersom det ikke finnes tilsvarende tilbud fra andre aktører i det aktuelle området.
Nasjonal kommunikasjonsmyndighet behandler henvendelser og klager fra sluttkunder om grensene for leveringsplikten, for eksempel om det er leveringsplikt, eller eventuelt også om kunden selv må dekke hele eller deler av kostnadene for å få etablert eller opprettholdt telefontjenesten. Spørsmål om fritak fra leveringsplikten behandles av Nasjonal kommunikasjonsmyndighet i første instans, med Kommunal- og moderniseringsdepartementet som klageinstans.
Jeg kan for øvrig legge til at både Kommunal- og moderniseringsdepartementet og Nasjonal kommunikasjonsmyndighet er i løpende dialog med Telenor om kobbernedleggelsen, og hvordan dette endrer måten Telenors leveringsplikt for telefontjenesten oppfylles. Forbrukere og virksomheter kan ta kontakt med Nasjonal kommunikasjonsmyndighet dersom de mot formodning ikke får tilbud om erstatningsløsning for en fasttelefonitjeneste over kobbernettet som Telenor ønsker å avslutte.