Skriftlig spørsmål fra Åshild Bruun-Gundersen (FrP) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:1611 (2020-2021)
Innlevert: 12.03.2021
Sendt: 12.03.2021
Besvart: 19.03.2021 av samferdselsminister Knut Arild Hareide

Åshild Bruun-Gundersen (FrP)

Spørsmål

Åshild Bruun-Gundersen (FrP): Kan statsråden gi en redegjørelse for adgangen til å benytte innleid personell til egentransport av gods?

Begrunnelse

Yrkestransportlova § 16 oppstiller egentransport av gods som et unntak fra løyveplikten. Bestemmelsen oppstiller flere vilkår for at transport av gods kan betegnes som egentransport, blant annet at transporten må utføres av eieren av virksomheten eller en «tilsett i denne». Spørsmålsstiller ønsker gjennom svaret å få en redegjørelse av hvor langt ordlyden «tilsett», jf. tredje ledd rekker, og i hvilken grad det er anledning til innleie av personell.
Hvis det unntaksvis er anledning til å benytte innleid personell til å utføre egentransport uten løyve, herunder enkeltmannsforetak, ønskes det beskrevet i hvilke tilfeller loven åpner for dette, og hvilke krav som i så fall følger.

Knut Arild Hareide (KrF)

Svar

Knut Arild Hareide: Etter yrkestransportlova § 5 kreves det løyve for å drive godstransport mot vederlag.
Etter yrkestransportlova § 16 (1) gis det imidlertid fritak fra løyve for egentransport av gods, dvs. transport av eget gods når transporten er ledd i annen næringsvirksomhet.
I paragrafens punkt (2) slås det fast at likt med eget gods regnes gods som vedkommende har, eller får rådighet over i forbindelse med kjøp, salg lån, leie, fremstilling, behandling og reparasjon. Av § 16 (3) fremgår det at godstransporten må være en hjelpefunksjon i forhold til virksomhetens samlede aktivitet, og må utføres av eieren av virksomheten eller en ansatt i virksomheten.
Yrkestransportlova § 16 skal være tilpasset vilkårene for egentransport m.m. i Rådsforordning (EF) nr. 1072/2009 og som trådte i kraft i EU i desember 2011. I denne siste forordningen ble det gjort en tilføyelse/endring, slik at forordningen nå setter krav om at motorvogner som blir benyttet til egentransport blir ført av personale som er ansatt i virksomheten eller personale som er stilt til disposisjon for virksomheten i henhold til avtale.
Yrkestransportlova § 16 (3) ble ved en inkurie dessverre ikke tilpasset denne endringen ved iverksettelsen av forordningen.
Selv om det er adgang til det, anser jeg at det ikke er grunnlag for å ha strengere vilkår for nasjonal egentransport enn det som gjelder for internasjonal egentransport. Det tas derfor sikte på å endre yrkestransportlova § 16 (3) ved en passende anledning for å få samsvar mellom ordlyden i forordningen og i yrkestransportlova.
Inntil slike nødvendige endringer er gjort, legges det til grunn at ordlyden i yrkestransportlova § 16 (3) ikke skal tolkes innskrenkende, men praktiseres slik at den også omfatter personale som er stilt til disposisjon for virksomheten i henhold til avtale.
For at man skal kunne benytte seg av innleid personell til å gjennomføre egentransport av gods, må det da kunne dokumenteres en type ansettelsesforhold mellom den innleide arbeidstakeren og foretaket som driver med egentransport. Videre forutsettes det at det innleide personellet benytter seg av kjøretøy som eies eller leases av foretaket som driver med egentransport, altså at kjøringen utføres med foretakets egne kjøretøy.
Om virksomheten er registrert som enkeltpersonforetak, vil eier av enkeltpersonforetaket også anses som "eigaren av verksemda" i yrkestransportlova § 16 (3). Forståelsen av begrepet av begrepet "tilsett" i lovens § 16 er uavhengig av virksomhetens organisasjonsform.