Tom Kalsås (A): Reisende på Jærbanen opplever dårlig nettdekning på flere deler av strekningen, noe som gjør det vanskelig for pendlere å kunne jobbe mens de sitter på toget og som er uheldig dersom det oppstår hendelser langs jernbanen.
Hva har regjeringen gjort for å bedre nettdekningen langs Jærbanen og når ser statsråden for seg at det vil være tilfredsstillende nettdekning langs hele strekningen?
Begrunnelse
Nettdekning om bord på tog er viktig for de reisende. Kundetilfredshetsundersøkelser viser at opplevelsen av dekningen ikke er tilfredsstillende, og målinger som utføres av Bane NOR og Simula viser at mobildekningen langs jernbanen er dårlig langs mange strekninger og i de aller fleste tunnelene. Dette gjelder også langs Jærbanen hvor reisende opplever dårlig nettdekning på flere deler av strekningen.
På bakgrunn av den dårlige nettdekning langs flere strekninger utarbeidet Jernbanedirektoratet i 2018 en utredning om plan for bedre nettdekning til togreisende.
I denne planen er strekningen Sandnes - Egersund lagt inn i prioritetsområde 2, og det er skissert at gjennomføringen av de foreslåtte tiltakene kan være ferdigstilt i løpet av en periode på fire år for det aktuelle prioritetsområdet. Det har snart gått tre år siden denne utredningen ble ferdigstilt, uten at tiltakene er gjennomført som skissert.
Utredningen er imidlertid fulgt opp med en konseptvalgutredning (KVU) som Jernbanedirektoratet ferdigstilte høsten 2020.
Det foreligger dermed flere og omfattende utredninger som belyser problemstillingen og behovet for tiltak. Tiden for nye utredninger bør derfor være forbi og det er på tide at arbeidet med konkrete tiltak og utbedringer iverksettes.