Skriftlig spørsmål fra Tom Kalsås (A) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:1592 (2020-2021)
Innlevert: 10.03.2021
Sendt: 10.03.2021
Besvart: 16.03.2021 av samferdselsminister Knut Arild Hareide

Tom Kalsås (A)

Spørsmål

Tom Kalsås (A): Reisende på Jærbanen opplever dårlig nettdekning på flere deler av strekningen, noe som gjør det vanskelig for pendlere å kunne jobbe mens de sitter på toget og som er uheldig dersom det oppstår hendelser langs jernbanen.
Hva har regjeringen gjort for å bedre nettdekningen langs Jærbanen og når ser statsråden for seg at det vil være tilfredsstillende nettdekning langs hele strekningen?

Begrunnelse

Nettdekning om bord på tog er viktig for de reisende. Kundetilfredshetsundersøkelser viser at opplevelsen av dekningen ikke er tilfredsstillende, og målinger som utføres av Bane NOR og Simula viser at mobildekningen langs jernbanen er dårlig langs mange strekninger og i de aller fleste tunnelene. Dette gjelder også langs Jærbanen hvor reisende opplever dårlig nettdekning på flere deler av strekningen.
På bakgrunn av den dårlige nettdekning langs flere strekninger utarbeidet Jernbanedirektoratet i 2018 en utredning om plan for bedre nettdekning til togreisende.
I denne planen er strekningen Sandnes - Egersund lagt inn i prioritetsområde 2, og det er skissert at gjennomføringen av de foreslåtte tiltakene kan være ferdigstilt i løpet av en periode på fire år for det aktuelle prioritetsområdet. Det har snart gått tre år siden denne utredningen ble ferdigstilt, uten at tiltakene er gjennomført som skissert.
Utredningen er imidlertid fulgt opp med en konseptvalgutredning (KVU) som Jernbanedirektoratet ferdigstilte høsten 2020.
Det foreligger dermed flere og omfattende utredninger som belyser problemstillingen og behovet for tiltak. Tiden for nye utredninger bør derfor være forbi og det er på tide at arbeidet med konkrete tiltak og utbedringer iverksettes.

Knut Arild Hareide (KrF)

Svar

Knut Arild Hareide: Mobildekningen er dårlig langs mange jernbanestrekninger og i de aller fleste tunnelene, og kundeundersøkelser viser, som Stortingsrepresentanten også viser til, at kundene er misfornøyde med internettilgangen på sin togreise. På den bakgrunn utarbeidet Jernbanedirektoratet i 2018 en “Plan for bedre nettdekning til togreisende“. Samferdselsdepartementet fulgte opp planen ved å beslutte at Norske tog AS skulle bygge inn moderne mobilforsterkerutrustning i utvalgte persontog. Samferdselsdepartementet bestilte i tillegg en konseptvalgutredning (KVU) fra direktoratet om nødvendige investeringer i infrastrukturen for å bedre nettdekningen langs jernbanen siden anslåtte investeringskostnader oversteg grensene for når konseptvalgutredninger bør gjennomføres.
“KVU – Bedre nettdekning langs jernbanen“ ble oversendt departementet i september i fjor og Samferdselsdepartementet igangsatte da kvalitetssikring, KS1, i tråd med statens prosjektmodell. Hovedkonklusjonen fra kvalitetssikringen som nylig forelå, er at investeringer i bedre nettdekning er samfunnsøkonomisk lønnsomt. Dette skyldes ikke minst at de reisende kan utnytte reisetiden bedre, og at jernbanen blir mer attraktiv og således øker sin markedsandel – med de miljøgevinster dette også gir. På den bakgrunn anbefalte Jernbanedirektoratet at denne investeringen ble prioritert i kommende Nasjonal transportplan. Vårt forslag til Nasjonal transportplan 2022-2033 legges frem før påske.
Når det gjelder Jærbanen spesielt, fremgår det av nevnte KVU at telekomselskapet Telia i 2019 vant en frekvensauksjon med en dekningsforpliktelse for jernbane. Forpliktelsen innebærer at selskapet innen 31.12.2025 må tilby frittlandsdekning langs flere jernbanestrekninger, deriblant Stavanger-Egersund-Kristiansand.