Ingalill Olsen (A): Godsekspeditørene som betjener Kystruten sliter økonomisk på grunn av sterkt reduserte godsmengder og dermed svært lite inntektsgrunnlag, og kompensasjonsordninger som ikke treffer denne gruppen.
Vil samferdselsministeren ta initiativ til å sørge for at godsekspedisjonene i våre 34 kystrutehavner får en bedre kompensasjonsordning slik at vi kan opprettholde godsinfrastrukturen langs kysten, også etter coronapandemien?
Begrunnelse
GODSEKSPEDISJONENE
Godsinfrastrukturen langs kysten består av både privat ekspeditører og kommunalt drevne ekspedisjoner. Inntektene deres kommer i stor grad fra Kystruten. Kystruten frakter godset til ei av de 34 kystrutehavnene, og betaler ekspedisjonene for videreformidling av godset.
Slik sett er landsiden med ekspeditørene en helt avgjørende del av infrastrukturen for at godsstrømmen kan flyte relativt friksjonsfritt. I Kystrutens anbud ligger ekspedisjonskostnadene inne som en del av kostnadsgrunnlaget. Med stor reduksjon i tilbudet i forbindelse med coronasituasjonen betyr det kraftig reduserte utbetalinger til ekspedisjonene, forflytting av godsstrømmen fra sjø til veg, og stor fare for at godset blir vanskelig å få tilbake på de tidligere godsrutene.
Kystruten har ifølge media mottatt kompensasjon i relativt stort omfang, mens ekspeditørene sliter økonomisk. Et eksempler som kan vise situasjonen er Brekkans Ekspedisjon AS i Brønnøysund som har hatt et omsetningstap i 2020 på 2,5 mill. kr og mottok kompensasjonsstøtte på 95 000 kr.