Skriftlig spørsmål fra Jette F. Christensen (A) til forsvarsministeren

Dokument nr. 15:1546 (2020-2021)
Innlevert: 07.03.2021
Sendt: 08.03.2021
Besvart: 15.03.2021 av forsvarsminister Frank Bakke-Jensen

Jette F. Christensen (A)

Spørsmål

Jette F. Christensen (A): Når begynte vurderingene om å ta i bruk sikkerhetslovens ulike hjemler ved salg av Bergen Engines, var det før eller etter Næringsdepartementet sa at dette ikke var noe å blande seg opp i?

Begrunnelse

Jeg viser til ministerens svar på mitt forrige spørsmål, der han vil:

«presisere at jeg ikke har definert at salget av Bergen Engines AS faller utenfor sikkerhetsloven slik stortingsrepresentanten skriver.»

Jeg viser til ministerens svar på mitt spørsmål Dokument nr. 15:1397 (2020-2021), innlevert: 22.02.2021. Der skriver statsråden:

«Bergen Engines AS er ikke underlagt sikkerhetsloven etter lovens § 1-3 og således kommer ikke lovens § 10-1 om eierskapskontroll til anvendelse i denne saken.»

Det er kreativt å ikke lese denne setningen som en beskrivelse av at Bergen Engines faller utenfor sikkerhetsloven ifølge departementets tolkning. Den kreativiteten har ikke jeg.
I sitt svar på mitt forrige spørsmål, Dokument nr. 15:1467 (2020-2021), Innlevert: 01.03.2021 skriver statsråden at det:

«pr. i dag ikke er fattet vedtak etter § 1-3 om at Bergen Engines AS er underlagt sikkerhetsloven og at lovens § 10-1 om meldeplikt for transaksjoner som er gjenstand for eierskapskontroll således ikke har kommet til anvendelse. Det utelukker imidlertid ikke bruk av sikkerhetslovens ulike hjemler i denne saken.»

Dette er glimrende nyheter. Differansene i disse to svarene viser at statsråden nå, til forskjell fra tidligere, vurderer bruk av sikkerhetslovens § 2-5 for å hindre at informasjon som påvirker norsk sikkerhet kommer på avveie ved eventuelt salg av Bergen Engines.
Jeg viser til statssekretær Lars Andreas Lundes uttalelser til Bergens Tidende:

«Vi anser dette salget som en avtale om salg mellom to kommersielle aktører, noe departementet verken skal eller bør blande seg inn i.»

Dersom regjeringen hele tiden har hatt trusselvurderingene som arbeidsgrunnlag og har søkt å finne en løsning på å hindre at informasjon kommer på avveie, ser jo denne uttalelsen litt rar ut.

Frank Bakke-Jensen (H)

Svar

Frank Bakke-Jensen: Forsvarsdepartementet ble orientert om salget i midten av januar og har siden da vurdert hvilke konsekvenser dette kan få for forsvarssektoren og våre nasjonale sikkerhetsinteresser. Sikkerhetsloven er et av mine viktigste virkemidler og har vært sentral i dette arbeidet hele veien.
I saker som denne vil det alltid være elementer som ikke kan diskuteres i det offentlige rom, men regjeringen har de siste månedene undersøkt denne saken fra ulike vinkler. EOS-tjenestene er sentrale i dette arbeidet og deres vurderinger er med på å danne grunnlaget for regjeringens oppfølging.
Sikkerhetslovens hjemler har vært, og er fremdeles, sentrale i denne vurderingen. I denne saken må imidlertid både handelspolitiske, forsvarspolitiske og sikkerhetspolitiske hensyn vurderes. Nærings- og fiskeridepartementets uttalelser i midten av februar var med bakgrunn i næringspolitiske forhold.
Regjeringen jobber for å kartlegge alle forhold rundt det mulige salget av Bergen Engines AS. Dette inkluderer vurderinger av om det er grunnlag for å anvende sikkerhetsloven § 2-5 for å hindre salget. Justis- og beredskapsministeren ba derfor Nasjonal sikkerhetsmyndighet å varsle partene at norske myndigheter har til vurdering om transaksjonen skal stanses i medhold av sikkerhetsloven. Beslutninger som fattes i denne saken kan være av prinsipiell betydning og ha langsiktige konsekvenser. Vi må derfor sørge for at vi står støtt i vår beslutning, og jeg vil derfor ikke forskuttere våre vurderinger eller beslutninger.
Jeg viser forøvrig til den planlagte muntlige redegjørelsen om det planlagte salget av Bergen Engines som justis- og beredskapsministeren skal holde for Stortinget 23. mars. Jeg vil delta i den etterfølgende debatten og vil da kunne besvare ytterligere spørsmål.