Bård Hoksrud (FrP): Hvordan vil statsråden følge opp Stortingets anmodningsvedtak i innstillingen til Prop. 79 S (2020-2021) hvor Stortinget ber regjeringen sørge for at Flytoget omfattes av ordningen med offentlig kjøp som kompensasjon for tapte billettinntekter, på lik linje med øvrige togselskaper?
Begrunnelse
Stortingets flertall har ved flere anledninger, senest ved behandlingen av Prp. 79, bedt regjeringen sørge for at Flytoget blir likebehandlet med de andre togoperatørene knyttet til offentlig kjøp i 2021. Det kan virke som om denne føringen ikke er lagt til grunn når Jernbanedirektoratet har utformet et forslag til tilleggsavtale med Flytoget for 2021. Jeg viser til omtale av dette i E24 den 28. februar. Det er overraskende at den foreslåtte tilleggsavtalen ikke legger opp til likebehandling av Flytoget på lik linje med de andre togoperatørene, i tråd med flere merknader og et anmodningsvedtak fra Stortinget og supplerende tildelingsbrev fra Samferdselsdepartementet av 25.01.21.
I følge E24 vil den foreslåtte tilleggsavtalen fra Jernbanedirektoratet innebære at Flytoget vil tape store pengesummer hver måned. Slik vi har forstått det vil Flytoget tape flere titalls millioner hver måned sammenlignet med konkurrenten Vy og de andre togoperatørene, som i sine tilleggsavtaler får dekket tilnærmet hele inntektsbortfallet. Som eneste togoperatør får Flytoget også et tak i avtalen på 11 MNOK per måned.
Jernbanedirektoratets forslag til tilleggsavtale for Flytoget i 2021 sikrer ikke likebehandling og gir en svært lav kompensasjonsgrad sammenlignet med andre togoperatører.
Hva er grunnen til at statsråden ikke sørger for at Statens jernbanetilsyns Påpekning om konkurransevridende virkninger som følge av utformingen av ordningen med tilleggsavtaler i 2021 følges opp. Det er grunn til stor bekymring når Jernbanetilsynet skriver:
«Dersom pandemien varer lenge, er det også en viss fare for at Flytoget kan forsvinne fra markedet, noe som vil føre til at den direkte konkurransen på strekningen forsvinner og at det vil oppstå en monopolsituasjon».
Flytoget er et tilbud som er svært godt likt av de reisende, er mest punktlig og gir store overskudd til eier (staten) i normalår. Det vil være veldig uheldig om forskjellsbehandling av togoperatører skal føre til at den delen av norsk jernbane som fungerer godt, blir utradert. Konkurransen om pakke 4 på Østlandet starter 5. mars. Det er viktig å avklare rammebetingelser for 2021 for togoperatørene raskt, fordi det direkte kan påvirke selskapenes evne og mulighet til å delta i konkurransen.