Skriftlig spørsmål fra Per Olaf Lundteigen (Sp) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:1483 (2020-2021)
Innlevert: 03.03.2021
Sendt: 03.03.2021
Besvart: 10.03.2021 av samferdselsminister Knut Arild Hareide

Per Olaf Lundteigen (Sp)

Spørsmål

Per Olaf Lundteigen (Sp): Kan statsråden redegjøre for når avgjørelsen skal fattes og hvilket konsept som skal velges fra KVU for Rv 7 over Hardangervidda?

Begrunnelse

KVU for Rv 7 over Hardangervidda ble overlevert daværende samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen 27.oktober 2015. I gjeldende NTP er Rv7 over Hardangervidda valgt til hovedveiforbindelse for reiseliv og persontrafikk mellom øst og vest. Sist vinter 2019-2020 var veien midlertidig stengt i 1060 timer og kolonnekjørt i 600 timer, stenging av Rv 7 skjer i hovedsak som følge av utfordrende værforhold og trekkmønsteret til villrein i området. Disse forholdene er svært krevende for både lokalt næringsliv, villrein og trafikantene. Konsept 2 beskriver utbyggingen av 5 kortere tuneller mellom Haugastøl og Krossdalen. Bygging av to av disse tunellene, Dyranuttunellen og Lågehætunellen vil forbedre vinterregulariteten med 80-90 %. Dette er derfor det foretrukne konseptet fordi det kan bygges ut trinnvis og ivaretar interessene for både næringsliv og villrein. For at kommunene skal kunne starte opp nødvendig reguleringsplanarbeid må det fattes en politisk beslutning om valgt konsept. Regional plan for Hardangervidda ble vedtatt i Fylkestinget i Telemark i desember 2019 og i Vestland og Viken i juni 2020. Vedtakene bekrefter at arbeidet med planlegging og bygging av miljøtuneller og høyfjellsprofiler på strategiske steder på Rv7 skal videreføres. Disse utbedringene som tar spesielt hensyn til villrein stammen må prioriteres høyt.

Knut Arild Hareide (KrF)

Svar

Knut Arild Hareide: Jeg vil vise til at Nasjonal transportplan (NTP) 2022-2033 vil bli lagt frem for Stortinget om kort tid. Her vil det bli gjort nærmere rede for regjeringens planer for utviklingen av riksveinettet i planperioden, og for prioriteringer av prosjekter og strekninger innenfor de ulike transportkorridorene.
På bakgrunn av stortingsmeldingen vil Samferdselsdepartementet samtidig gjennomgå behovet for avklaringer av konseptvalgutredninger (KVU), både KVU-er som er ferdige og ev. nye KVU-er, ut i fra de prioriteringene som er lagt til grunn i meldingen. Jeg kan ikke nå gå inn på den videre behandlingen av KVU for rv. 7 over Hardangervidda, men vil vise til at Samferdselsdepartementet i det videre arbeidet vil vurdere hvordan anbefalingene i KVU-en skal følges opp.