Per Olaf Lundteigen (Sp): Kan statsråden redegjøre for når avgjørelsen skal fattes og hvilket konsept som skal velges fra KVU for Rv 7 over Hardangervidda?
Begrunnelse
KVU for Rv 7 over Hardangervidda ble overlevert daværende samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen 27.oktober 2015. I gjeldende NTP er Rv7 over Hardangervidda valgt til hovedveiforbindelse for reiseliv og persontrafikk mellom øst og vest. Sist vinter 2019-2020 var veien midlertidig stengt i 1060 timer og kolonnekjørt i 600 timer, stenging av Rv 7 skjer i hovedsak som følge av utfordrende værforhold og trekkmønsteret til villrein i området. Disse forholdene er svært krevende for både lokalt næringsliv, villrein og trafikantene. Konsept 2 beskriver utbyggingen av 5 kortere tuneller mellom Haugastøl og Krossdalen. Bygging av to av disse tunellene, Dyranuttunellen og Lågehætunellen vil forbedre vinterregulariteten med 80-90 %. Dette er derfor det foretrukne konseptet fordi det kan bygges ut trinnvis og ivaretar interessene for både næringsliv og villrein. For at kommunene skal kunne starte opp nødvendig reguleringsplanarbeid må det fattes en politisk beslutning om valgt konsept. Regional plan for Hardangervidda ble vedtatt i Fylkestinget i Telemark i desember 2019 og i Vestland og Viken i juni 2020. Vedtakene bekrefter at arbeidet med planlegging og bygging av miljøtuneller og høyfjellsprofiler på strategiske steder på Rv7 skal videreføres. Disse utbedringene som tar spesielt hensyn til villrein stammen må prioriteres høyt.