Lise Christoffersen (A): Rask responstid på henvendelser og søknader til Nav er viktig for dem det gjelder. Undertegnede har mottatt varsel med grunn til bekymring fra ansatte i Nav om at det trikses med saksbehandlingstider, ved at saksbehandlere har fått beskjed om å la gamle saker ligge, for å klare kravet om gjennomsnittlig saksbehandlingstid i februar 2021.
Er statsråden kjent med og har godtatt slik praksis?
Begrunnelse
Dette er problematisk av flere grunner, og demonstrerer vel New Public Management i praksis. For det første er det triksing med tall for å presentere et resultat som ikke er reelt. Men enda verre, oppfordres ansatte til å la dem som har ventet lengst, og som mest trenger å få saken sin behandlet, til å måtte vente enda lenger. Overfor brukerne er det intet mindre enn urettferdig. Overfor de ansatte handler dette om både yrkesstolthet og arbeidsmoral.
Dersom statsråden ikke er kjent med dette, bør statsråden umiddelbart ta tak på vegne av dem som venter på svar fra Nav, og på vegne av ansatte i Nav som med rette, opplever at dette går på yrkesmoralen løs.
Dersom statsråden er kjent med dette, enten gjennom dialog med Nav eller på annen måte, uten å ha reagert, er det bekymringsfullt.