Skriftlig spørsmål fra Helge André Njåstad (FrP) til kommunal- og moderniseringsministeren

Dokument nr. 15:1438 (2020-2021)
Innlevert: 26.02.2021
Sendt: 26.02.2021
Rette vedkommende: Arbeids- og sosialministeren
Besvart: 04.03.2021 av arbeids- og sosialminister Torbjørn Røe Isaksen

Helge André Njåstad (FrP)

Spørsmål

Helge André Njåstad (FrP): Hva vil statsråden gjøre for å forsikre eierne og driverne av Kvitnes gård at de ikke må stenge virksomheten på grunn av gammeldagse, uforståelige og ødeleggende bestemmelser?

Begrunnelse

Mandag 22. februar kunne vi lese om Halvar Ellingsen som driver Kvitnes gård i Vesterålen. Han risikerer nå å måtte stenge sin populære virksomhet med gourmet restaurant og overnatting grunnet et uforståelig krav til at takhøyden må være 20 cm høyere. FrP mener tiden er inne for å legge til rette for næringslivet etter det som har vært et krevende år. Da må det ryddes i strenge og uforståelige bestemmelser for blant annet bygg og bygging. Det er på tide at sentrale politikere viser en velvilje for verdiskaperne i dette landet.

Torbjørn Røe Isaksen (H)

Svar

Torbjørn Røe Isaksen: Jeg gjør oppmerksom på at jeg 2. mars besvarte et spørsmål fra stortingsrepresentant Willfred Nordlund om samme sak.
Som jeg også innledet med i mitt tidligere svar om denne saken, vil jeg vil først understreke at regjeringen er positiv til satsinger fra private krefter, og det er bra at gamle bygg fylles med liv. Regjeringen er generelt opptatt av å forenkle regelverk og redusere byråkratiet for bedriftene.
Arbeidsmiljøloven stiller krav om at det fysiske arbeidsmiljøet skal være fullt forsvarlig, og ivareta hensynet til arbeidstakernes helse, miljø, sikkerhet og velferd. De nærmere kravene til utforming av arbeidsplasser og arbeidslokaler er regulert i arbeidsplassforskriften, som blant annet har bestemmelser om romhøyde, inneklima/ventilasjon, belysning mv. Disse kravene gjelder også for arbeidsplasser og arbeidslokaler i vernede bygninger.
Kravene i forskriften er imidlertid i stor grad "funksjonelle", og ikke spesifikt formulert. For eksempel fastsetter ikke forskriften i seg selv bestemte krav til takhøyde; i stedet følger det at "[r]omhøyden i arbeidsrom og i personalrom skal avpasses i forhold til rommets gulvareal og den virksomheten som drives der. Det skal særlig tas hensyn til ventilasjonsanlegg, belysning og innredningens dimensjoner." Arbeidstilsynet har en veiledning til forskriften, som i større grad spesifiserer kravene. Etter Arbeidstilsynets praksis vil et rom som i utgangspunktet anses å ha for lav takhøyde i forhold til forskriftens krav etter omstendighetene kunne "repareres" gjennom (andre) kompenserende tiltak. Arbeidsplassforskriften åpner også for at Arbeidstilsynet på visse vilkår kan gi dispensasjon fra forskriften.
Ifølge Arbeidstilsynet vurderes eventuelle avvik konkret i hver enkelt sak, og bygningsmessig vern inngår i denne vurderingen. Forutsetningen for at Arbeidstilsynet skal gi dispensasjon, er imidlertid at arbeidsmiljøet etter en samlet vurdering fremstår som fullt forsvarlig.
Når det gjelder den konkrete saken som representanten viser til, forstår jeg det slik at vedtaket er begrunnet i flere forhold enn krav til takhøyde. Jeg har for øvrig fått opplyst at avgjørelsen er påklaget. Det lokale Arbeidstilsynet vil da vurdere saken på nytt, herunder eventuelle nye momenter som skulle fremkomme av klagen. Dersom førsteinstansen opprettholder sitt syn, vil saken bli fremmet for Direktoratet for arbeidstilsynet, som fatter endelig vedtak i saken.