Ingalill Olsen (A): Er moloer, bølgebrytere og utdyping av havner inn til kai, som har betydning for den allmenne ferdselen, et statlig ansvar, og vil det bli avsatt midler i den kommende Nasjonal transportplan både til staten v/Kystverket og fylkeskommunene for å utvikle havneinfrastrukturen i Norge?
Begrunnelse
Fiskerihavnene er overført fra staten v/Kystverket til fylkeskommunene. Fylkeskommunene fra Møre og Romsdal og nordover har ikke skrevet under overtakelse fordi de mener at statens overføringer til området er for liten i forhold til oppgavens omfang. I statsbudsjettet for 2021 er det satt av 122,6 mill. kr. til disse 4 fylkeskommunene.
Staten v/Kystverket har etter Havne og farvannsloven som trådte i kraft 1. januar 2020 ansvar for farledene helt inn til kai. Kaiene er kommunenes ansvar. Det er nødvendig med en klargjøring og eksemplifisering av hva som er statens ansvar og hva som er kommunenes ansvar. Når statens ansvar for farleden knyttes til betydning for den allmenne ferdselen, vil det jo måtte bety at staten har ansvar for moloer, utdypinger og skjerming av leia inn til almenningskaiene. Her kan nevnes som eksempel bygging av molo som et skjermingstiltak inn til Vardø. Den allmenne ferdselen til eksempelvis Kystruta vil påvirkes og forbedres ved utbygging av molo til Vardø. Et annet eksempel er innseilingen til Berlevåg havn.