Skriftlig spørsmål fra Ingalill Olsen (A) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:1427 (2020-2021)
Innlevert: 25.02.2021
Sendt: 25.02.2021
Besvart: 03.03.2021 av samferdselsminister Knut Arild Hareide

Ingalill Olsen (A)

Spørsmål

Ingalill Olsen (A): Er moloer, bølgebrytere og utdyping av havner inn til kai, som har betydning for den allmenne ferdselen, et statlig ansvar, og vil det bli avsatt midler i den kommende Nasjonal transportplan både til staten v/Kystverket og fylkeskommunene for å utvikle havneinfrastrukturen i Norge?

Begrunnelse

Fiskerihavnene er overført fra staten v/Kystverket til fylkeskommunene. Fylkeskommunene fra Møre og Romsdal og nordover har ikke skrevet under overtakelse fordi de mener at statens overføringer til området er for liten i forhold til oppgavens omfang. I statsbudsjettet for 2021 er det satt av 122,6 mill. kr. til disse 4 fylkeskommunene.
Staten v/Kystverket har etter Havne og farvannsloven som trådte i kraft 1. januar 2020 ansvar for farledene helt inn til kai. Kaiene er kommunenes ansvar. Det er nødvendig med en klargjøring og eksemplifisering av hva som er statens ansvar og hva som er kommunenes ansvar. Når statens ansvar for farleden knyttes til betydning for den allmenne ferdselen, vil det jo måtte bety at staten har ansvar for moloer, utdypinger og skjerming av leia inn til almenningskaiene. Her kan nevnes som eksempel bygging av molo som et skjermingstiltak inn til Vardø. Den allmenne ferdselen til eksempelvis Kystruta vil påvirkes og forbedres ved utbygging av molo til Vardø. Et annet eksempel er innseilingen til Berlevåg havn.

Knut Arild Hareide (KrF)

Svar

Knut Arild Hareide: Etter havne- og farvannsloven § 6 annet ledd har staten ansvar for utbedringer i hele farvannet, når dette har betydning for fremkommelighet og sikkerhet for den allmenne ferdselen. Dette inkluderer også farvann i havn og opp mot havneanlegg. Mulige statlige tiltak kan omfatte utdypning og utviding av innseiling, utdyping i havnebasseng og molokonstruksjoner.
Det statlige ansvaret som nevnt over må vurderes i hvert enkelt tilfelle. Tiltak med annet hovedformål enn fremkommelighet og sikkerhet for allmenn ferdsel, som for eksempel bedre liggeforhold i havn, faller utenfor det statlige ansvaret etter loven.
Selv om det foreligger et statlig ansvar, medfører ikke dette en plikt for staten til å gjennomføre tiltak. Konkrete prosjekter må prioriteres gjennom den nasjonale transportplanleggingen og i de årlige budsjettprosessene.
Nasjonal transportplan 2022-2033 skal etter planen legges frem denne våren, og regjeringens forslag til prioriteringer innenfor rammene av den samlede samferdselspolitikken vil fremgå av meldingen.
Videre følger det av regionreformen at fylkeskommunene har et ansvar for videreutvikling av havner med fiskerihavneanlegg i et regionalt perspektiv. Det følger videre av regionreformen at statens fiskerihavneanlegg skal overføres til fylkeskommunene gjennom avtale. Det gjenstår å inngå avtale med fylkeskommunene fra og med Møre og Romsdal og nordover, og det jobbes fortsatt med å finne en løsning med de gjenstående fylkeskommunene.