Skriftlig spørsmål fra Ingalill Olsen (A) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:1426 (2020-2021)
Innlevert: 25.02.2021
Sendt: 25.02.2021
Besvart: 04.03.2021 av samferdselsminister Knut Arild Hareide

Ingalill Olsen (A)

Spørsmål

Ingalill Olsen (A): Hvilke planer har regjeringa for når ytterligere utvidelse av Kystrutens seilinger, og når er det planlagt at Havila Kystruten AS skal ta opp sin del av rutetilbudet?

Begrunnelse

Fra 1.januar 2021 er Kystrutetilbudet utvidet til å anløpe alle 34 havner med 5 skip, noe som vil gi anløp om lag annenhver dag. Det betyr at lokaltrafikken og godstrafikken har en bedre forutsigbarhet og regularitet. Det er allikevel ikke det ordinære tilbudet, noe som skyldes covid-19 og stengte grenser.
Covid-19 situasjonen falt sammen med oppstart for Havila Kystruten AS, og selskapet har en avtale med Samferdselsdepartementet om at Hurtigruten AS betjener Havila Kystruten AS sine forpliktelser pr nå.
Stortinget og offentligheten har interesse av å få kjennskap til regjeringens planer for opptrapping Kystruten og for Havila Kystrutens oppstart.

Knut Arild Hareide (KrF)

Svar

Knut Arild Hareide: Kystruten Bergen – Kirkenes er viktig for folk og næringsliv langs hele norskekysten. Pandemien har gjort driften av denne tjenesten svært krevende og har gjort at det verken har vært passasjergrunnlag eller økonomisk forsvarlig med full drift på kystruten. I første kvartal 2021 er det inngått tilleggsavtaler med begge rederiene innenfor rammene gitt av Stortinget i forbindelse med behandlingen av statsbudsjettet for 2021. I første kvartal seiler Hurtigruten Cruise AS derfor med fem skip på hele strekningen fra Bergen til Kirkenes.
Havila Kystruten AS skulle, i en normalsituasjon, startet opp driften av denne tjenesten i januar med fire skip, men alle fire skipene er forsinket. De første to skipene vil etter foreliggende planer tidligst bli levert i mai-juni i år og de to siste våren 2022.
Det er fortsatt stor usikkerhet knyttet til når forholdene ligger til rette for at driften av denne tjenesten kan gå som normalt igjen. I første omgang forhandler Samferdselsdepartementet med rederiene om en ny tilleggsavtale for april/mai og ev. juni innenfor de rammene som er lagt i budsjettforliket for 2021. 
Etter hvert som reiserestriksjonene faller bort og passasjerene kommer tilbake til kystruten, vil det være naturlig med en gradvis opptrapping av kystrutedriften til normal drift.