Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.
Dokument nr. 15:1412 (2020-2021) Innlevert: 24.02.2021 Sendt: 25.02.2021 Besvart: 05.03.2021 av kunnskaps- og integreringsminister Guri Melby
Marit Arnstad (Sp): Gjennom media er vi gjort kjent med at regjeringen vil innføre såkalte progresjonsprøver i grunnskolen. Det antydes at de nye testene skal erstatte kartleggingsprøver og læringsstøttende prøver. Er det slik å forstå at regjeringen har til hensikt å avvikle kartleggingsprøvene, hvis formål er diagnostisk og ment å hjelpe lærerne til å avdekke den enkelte elevenes behov for individuell oppfølging, og erstatte disse med tester som har et helt annet formål; å måle elevenes resultater løpende gjennom grunnskolen?
Guri Melby: Vi har gjennom fagfornyelsen har fått et nytt læreplanverk (LK20), og da må vi også fornye prøvene som utvikles nasjonalt slik at de støtter opp under de nye læreplanene. Videreutviklingen av prøvene er en del av gjennomgangen av det nasjonale kvalitetsvurderingssystemet, som Stortinget har bedt om. Gjennomgangen gjøres i samarbeid med referansegruppen for fagfornyelsen, hvor organisasjonene er representert. Stortinget er også informert om hvordan vi følger opp dette anmodningsvedtaket gjennom Prop 1. 2021. Etter faglige råd fra Utdanningsdirektoratet og etter dialog med partene, har regjeringen besluttet at de ønsker å innføre en prøveform som bedre kan støtte lærerne i deres underveisvurdering. Den nye prøvetypen, med arbeidstittelen "progresjonsprøver", skal gi informasjon om enkeltelevenes kompetanse og ferdigheter. Dagens kartleggingsprøver gir informasjon om de elevene som trenger ekstra oppfølging, gjennom å identifisere de elevene som presterer under en definert nasjonal bekymringsgrense på 20 %. Alle elevene gjennomfører disse prøvene, men prøvene gir ingen informasjon om nivået til elevene som presterer over bekymringsgrensen. De nye prøvene vil gi bedre informasjon om hele elevgruppen, også de som trenger ekstra oppfølging, slik at læreren får bedre støtte for å gi god og tilpasset opplæring og underveisvurdering til alle elevene. Det er svært viktig at de elevene som trenger ekstra oppfølging og tilrettelegging fanges opp tidlig, slik at de kan få den hjelpen de trenger. Det er ikke riktig at dagens kartleggingsprøver er diagnostiske. Dagens kartleggingsprøver er en type «screening»-prøver som skal finne de elevene som trenger videre oppfølging og eventuelt utredning. Diagnostiske prøver brukes for å avdekke spesifikke vansker, og dette er ikke dagens kartleggingsprøver laget for. I dag er enkelte av kartleggingsprøvene obligatoriske, mens andre er frivillige, og det er ikke avgjort hvordan dette blir for de nye prøvene. Dette, og flere andre spørsmål knyttet til de nye prøvene, må utredes videre og drøftes med partene og de som skal bruke prøvene.