Skriftlig spørsmål fra Erik Ludvigsen (A) til fiskeri- og sjømatministeren

Dokument nr. 15:1407 (2020-2021)
Innlevert: 24.02.2021
Sendt: 24.02.2021
Besvart: 03.03.2021 av fiskeri- og sjømatminister Odd Emil Ingebrigtsen

Erik Ludvigsen (A)

Spørsmål

Erik Ludvigsen (A): Hvordan vil statsråden sikre at det samla avgiftstrykket for fiskerinæringen ikke øker, og at Norge tilbyr minst like gode rammevilkår som andre land?

Begrunnelse

Fiskere og fiskemottak er bekymret for at regjeringens planer om økt CO2-avgift kan ramme næringen hardt, og få store konsekvenser også for lokalsamfunnene som leverer varer og tjenester til båtene. Jeg er bekymret for at dersom Norge ikke tilbyr minst like gode rammevilkår for fiskerinæringen som våre naboland gjør, vil flåten foretrekke å levere der. Vi ønsker alle sammen å nå klimamålene, men vi må også sikre de arbeidsplassene vi har, samt legge til rette for at det kan skapes nye.

Odd Emil Ingebrigtsen (H)

Svar

Odd Emil Ingebrigtsen: Sjømatnæringen sørger for fangst og produksjon av klimavennlig mat med lavt CO₂-avtrykk og bidrar til aktivitet og bosetting langs hele kysten.
Klimaendringer og våre klimaforpliktelser vil legge føringer på utviklingen i både industri og øvrig næringsliv fremover. Alle deler av næringslivet må bidra til mer klimavennlig produksjon.
Regjeringen har mål om å halvere utslippene fra innenriks sjøfart og fiske innen 2030. For å nå disse målene må utslippene fra fiskeriflåten reduseres i årene fremover. Derfor ble det besluttet å øke kostnadene ved utslipp fra fiskeriflåten, ved å innføre full CO₂-avgift fra 1. januar 2020.
CO₂-avgiften er et av de viktigste klimavirkemidlene i dagens klimapolitikk. Gjennom prinsippet om at forurenser betaler, stimulerer den til markedsbaserte og kostnadseffektive tiltak for utslippskutt.
Å øke prisen på utslipp er ikke ensbetydende med å øke den samlede belastningen for fiskeriflåten. Regjeringen etablerte en kompensasjonsordning for fiskeflåten som samlet er på nivå med inntektene fra CO₂-avgiften. For 2021 er det satt av en bevilgning på 255 millioner kroner som skal dekke CO₂-avgift betalt i 2020. Kompensasjonsordningen må sees på som en håndsrekning til fiskeflåten i en overgangsperiode, på veien mot mer utslipps- og klimavennlig teknologi i næringen.
Enova skal målrettes mer som virkemiddel til å nå Norges klimaforpliktelser og medvirke til omstilling til lavutslippssamfunn, herunder ved å gi viktige bidrag til både etablering av landstrøm og andre utslippsreduserende tiltak, som for eksempel støtte til bygging av fiskefartøy og arbeidsbåter med full eller delvis elektrisk drift.
I Klimaplanen varsles det om en gradvis opptrapping av CO₂-avgiften frem mot 2030. Økningen vil gjøre det stadig dyrere å slippe ut CO₂ og stadig mer lønnsomt å kutte utslipp. Regjeringen har som politikk at samlet skatte- og avgiftsnivå ikke skal øke, og at provenyet fra økte avgifter skal bli motsvart av tilsvarende skatte- eller avgiftslettelser, samt incentiver for grønn omstilling.
Jeg er opptatt av at konkurransevilkårene for fiskerinæringen skal være best mulig. Derfor har vi allerede iverksatt en dialog med næringen og vil fortsette dialogen med næringen når det gjelder den samlede avgiftsbelastningen og vurdere om det er behov for eventuelle tiltak.