Skriftlig spørsmål fra Runar Sjåstad (A) til justis- og beredskapsministeren

Dokument nr. 15:1406 (2020-2021)
Innlevert: 24.02.2021
Sendt: 24.02.2021
Besvart: 04.03.2021 av justis- og beredskapsminister Monica Mæland

Runar Sjåstad (A)

Spørsmål

Runar Sjåstad (A): Vil statsråden sørge for at lærere blir definert som samfunnskritisk personell?

Begrunnelse

Som grensekommuner har Tana og Karasjok mange ansatte som bor i Finnland. Dette inkluderer også lærere og andre ansatte i skolen. Inntil nylig har lærere vært definert som kritisk personell. Det har både fra regjeringens side og for øvrig i den offentlige debatten vært mye fokus på betydningen av å holde skolene åpne og i størst mulig grad gjennomføre fysisk undervisning. Det sier seg selv at de ansatte i skolen er kritiske for å få dette til.
Ved inngangen til uke 7 fikk imidlertid grensekommunene kunnskap om at lærerne er omdefinert fra kritisk personell til viktig personell. Dette innebærer at lærere og andre skoleansatte på Finsk side ikke kan komme på jobb på skolen på Norsk side. Dette rammer undervisningstilbudet til elevene. Ordførerne i Karasjok, Kautokeino og Tana har derfor anmodet regjeringen om å snarest sørge for at lærere og andre ansatte i skolen igjen blir definert som kritisk personell. De begrunner dette med at det er rart hvis fokuset nå er at folk skal kunne reise rundt i landet på vinterferie, samtidig som grunnskoletilbudet i grensekommunene rammes. De mener at opplæring til barn og unge må veie tyngst.

Monica Mæland (H)

Svar

Monica Mæland: Som følge av den nye og betydelig mer smittsomme varianten av koronaviruset, er det nødvendig å begrense antallet tilreisende til Norge. Det ble derfor innført svært strenge innreiseregler fra 29. januar 2021. Blant annet ble unntak fra innreiserestriksjonene for EØS-borgere som ikke er bosatt i Norge fjernet.
Samtidig som regjeringen fortsetter å prioritere arbeidet for å hindre importsmitte, arbeider vi også med hvordan innreisereguleringene kan mykes opp når smittesituasjonen tilsier det. Grensependlerne er blant de grupper som har blitt prioritert, og fra og med mandag 1. mars har dagpendlere fra Sverige og Finland igjen kunnet komme på jobb i Norge under et strengt test- og kontrollregime.
Representanten Sjåstad legger i sitt spørsmål til grunn at lærere tidligere har vært definert som samfunnskritisk personell. Dette medfører ikke riktighet. Det er identifisert 14 kritiske samfunnsfunksjoner, og disse fremkommer av Justis- og beredskapsdepartementets årlige budsjettproposisjon til Stortinget. Begrepet kritisk samfunnsfunksjon forbeholdes funksjoner som samfunnet ikke kan klare seg uten i syv døgn eller kortere uten at dette truer befolkningens sikkerhet og/eller trygghet. Barnehager og skoler er ikke og har aldri vært en av disse. Derimot så inngår barnehager og skoler i listen «Viktig samfunnsfunksjon». Denne listen ble etablert da regjeringen i mars i fjor skulle lage liste over personell som kunne få ha barn i barnehage og på barneskole selv om disse var stengt. Vi innså da at det var personell ut over de som inngår i de 14 kritiske samfunnsfunksjonene som kunne ha behov for å ha sine barn i barnehage og skole. Etter innspill fra sektordepartementene ble da «Barnehager og skoler» tatt inn i denne listen, men da som «Viktig samfunnsfunksjon». De er ikke innlemmet blant de 14 opprinnelige kritiske funksjonene, og de har derfor heller aldri hatt unntak fra innreiserestriksjonene som følge av at de er personell innenfor en kritisk samfunnsfunksjon.