Runar Sjåstad (A): Vil statsråden sørge for at lærere blir definert som samfunnskritisk personell?
Begrunnelse
Som grensekommuner har Tana og Karasjok mange ansatte som bor i Finnland. Dette inkluderer også lærere og andre ansatte i skolen. Inntil nylig har lærere vært definert som kritisk personell. Det har både fra regjeringens side og for øvrig i den offentlige debatten vært mye fokus på betydningen av å holde skolene åpne og i størst mulig grad gjennomføre fysisk undervisning. Det sier seg selv at de ansatte i skolen er kritiske for å få dette til.
Ved inngangen til uke 7 fikk imidlertid grensekommunene kunnskap om at lærerne er omdefinert fra kritisk personell til viktig personell. Dette innebærer at lærere og andre skoleansatte på Finsk side ikke kan komme på jobb på skolen på Norsk side. Dette rammer undervisningstilbudet til elevene. Ordførerne i Karasjok, Kautokeino og Tana har derfor anmodet regjeringen om å snarest sørge for at lærere og andre ansatte i skolen igjen blir definert som kritisk personell. De begrunner dette med at det er rart hvis fokuset nå er at folk skal kunne reise rundt i landet på vinterferie, samtidig som grunnskoletilbudet i grensekommunene rammes. De mener at opplæring til barn og unge må veie tyngst.