Svein Roald Hansen (A): Hva vil dette innebære for norske komponenter eksportert til britisk bilproduksjon, vil de ansees som britiske eller ikke?
Begrunnelse
Storbritannias handels- og samarbeidsavtale med EU gir tollfrihet for britisk eksport til EU, innenfor rammen av avtale opprinnelsesregler.
Det vises til de generelle reglene om opprinnelsesregler i avtalen mellom EU og UK: https://www.gov.uk/government/publications/rules-of-origin-for-goods-moving-between-the-uk-and-eu/introduction-to-rules-of-origin-and-claiming-preferential-tariffs-duties#rules-of-origin-under-the-tca
I regelverket skal hver sektor synes å ha ulik %-krav.
Ifølge «Automative Logistics» synes det som at kravet til britisk opprinnelse i bilsektoren er at et produkt består av minst 40% britiske deler, og hvor deler fra EU-land regnes som britiske.
Men det skal ikke gjelde deler fra Tyrkia og Japan som EU har handelsavtaler med, noe Storbritannia ønsket, men EU skal ga sagt nei til.