Skriftlig spørsmål fra Per Olaf Lundteigen (Sp) til arbeids- og sosialministeren

Dokument nr. 15:1389 (2020-2021)
Innlevert: 22.02.2021
Sendt: 23.02.2021
Besvart: 02.03.2021 av arbeids- og sosialminister Torbjørn Røe Isaksen

Per Olaf Lundteigen (Sp)

Spørsmål

Per Olaf Lundteigen (Sp): Kan statsråden redegjøre for hvordan NAV eksempelvis ivaretar ungdom med rus- og psykiske problemer jamfør §4 Krav om forsvarlighet i Lov om sosiale tjenester i arbeids- og velferdsforvaltningen (Sosialtjenesteloven) når NAV kontoret er fysisk stengt og når disse menneskene ikke kan benytte seg av digitale løsninger for å få hjelp fordi de ikke har de nødvendige papirer for dokumentasjon, bankkort eller mobiltelefon?

Begrunnelse

NRK Vestland viser til i en nyhetssak av 19.februar at tjenestetilbudet innen rus- og psykisk helse i Bergen er hardt rammet som følge av pandemien. Sitat:

«Stengde, endra og reduserte tilbod har møtt dei som slit med psykisk helse og rus under koronapandemien.»

Bergen kommune har bestilt egne koronarapporter og har allerede mottatt delrapport nummer 2 av 10 delrapporter som skal granske hvordan det har gått med ulike sårbare grupper i kommunen under pandemien.
Et mønster kommer tydelig frem, det er en stor forskjell på de sårbare som har telefon og kan bruke digitale tjenester versus de som ikke har tilgang på dette av ulike årsaker. Noe som har medført at de ansatte mister kontakten med mange brukere.
Henning Warloe (H) uttrykker følgende i saken:

«Han er uroa for at det skal bli eit auka digitalt klasseskilje når tilsette får grei kontakt med unge brukarar, mens eldre, tunge rusavhengige ikkje er like tilgjengelege der.»

Torbjørn Røe Isaksen (H)

Svar

Torbjørn Røe Isaksen: Koronapandemien og tilhørende nedstenging i samfunnet våren 2020 påvirket brukeroppfølgingen. Flere NAV-kontorer ble stengt etter vurdering av lokale helsemyndigheter. NAV-kontorene har gjennom hele koronaperioden likevel vært tilgjengelige for brukerne, selv om graden av fysisk tilgjengelighet har variert på tvers av kontorene. Tilgjengeligheten og samhandlingen med brukerne har i hovedsak vært håndtert gjennom utstrakt bruk av digitale løsninger, men også på telefon. Store kontorer i bl.a. Oslo og Trondheim har vært fysisk åpne gjennom hele perioden.
I samarbeid med KS fikk Arbeids- og velferdsetaten i løpet av våren 2020 utvidet den elektroniske løsningen for søknader om økonomisk stønad etter sosialtjenesteloven, Digisos. Denne løsningen omfatter de aller fleste av landets kommuner og innbyggere. Løsningen benyttes i stort omfang.
Det er ikke alle brukere som er digitale, og det er ikke alle behov som kan løses digitalt. Jeg er derfor, som representanten Lundteigen, opptatt av at vi som samfunn skal ha et godt tilbud til også disse gruppene.
Arbeids- og velferdsetaten og kommunene skal etter NAV-loven ha felles lokale kontorer som dekker alle kommuner. Det følger av sosialtjenesteloven at kommunene er ansvarlige for å utføre oppgavene etter sosialtjenesteloven.
Personer som har behov for sosiale tjenester er ofte i en vanskelig livssituasjon, og for enkelte er behovet for hjelp akutt. Dette, og hensynet til forsvarlige tjenester, stiller krav til hvordan kommunene sikrer tilgjengeligheten til disse tjenestene. Hva som vurderes til å være forsvarlig, avhenger bl.a. av kunnskap om samfunnsmessige og sosiale forhold i kommunen, herunder innbyggernes behov. For eksempel kan kunnskap om brukernes behov for ulike tjenester, hvordan de ønsker å henvende seg til NAV-kontoret og om NAV-kontoret er tilgjengelig på andre arenaer være momenter i vurderingen av hva som er forsvarlig.
Det er i forbindelse med pandemisituasjonen laget en veileder for behandling av saker om økonomisk stønad. Det er i veilederen presisert at sårbare grupper, som for eksempel unge og de som sliter med rus og psykisk helse skal følges særlig godt opp. Videre er det presisert at NAV-kontoret på vanlig måte skal ta kontakt med personer man er bekymret for og veilede dem som ikke selv klarer å orientere seg i systemet. Arbeids- og velferdsdirektoratet har vært tydelig ut mot kommunene om at sårbare grupper skal ha tett oppfølging og tilrettelagt oppfølging selv i en pandemisituasjon, bl.a. i brev til alle landets kommuner i februar i år. I forbindelse med nedstengningen av samfunnet våren 2020, ble enkelte NAV-kontorer helt eller delvis stengt for fysisk oppmøte. I forlengelsen av det, ble det på nav.no forsommeren 2020 publisert en faglig anbefaling om gjenåpning av NAV-kontorer.
Arbeids- og velferdsdirektoratet har orientert meg om at inntrykket fra direktoratets dialog med statsforvalterne er at de ikke kan vise konkrete funn av svikt i tjenestene. Enkelte av statsforvalterne har uttrykt bekymring for tilgjengelige tjenester for de mest sårbare gruppene. Fra Statsforvalteren i Vestland har denne bekymringen vært særlig tydelig. Arbeids- og velferdsdirektoratet har i dialog med statsforvalterne vist til direktoratets anbefalinger om gjenåpning av kontorer og sikring av tilgjengelige tjenester, samt at statsforvalterne har en tilsynshjemmel som må benyttes dersom de sitter på informasjon om svikt i tjenestene. Arbeids- og velferdsdirektoratet har ikke for øyeblikket indikasjoner på at tilbudet til de aktuelle gruppene er svekket i den senere tiden. Rapporter fra fylkesleddene i NAV viser at tilgjengeligheten og åpningstider ved NAV-kontorene har blitt bedre det siste halve året, sammenlignet med de første månedene av pandemien. Arbeids- og velferdsdirektoratet har nå ute en ny undersøkelse hos kommunene, for å få mer informasjon om situasjonen knyttet til tilgjengelighet og forsvarlige tjenester i kommunene.
Kommunene har ansvaret for at tjenestene er tilgjengelige. Når det gjelder åpningstidene ved NAV-kontorene, må dette vurderes og avtales lokalt i partnerskapet. Kommunale smittevernsbestemmelser legges til grunn for disse vurderingene, men det er kommunenes ansvar å sørge for at det til enhver tid ytes forsvarlige sosiale tjenester i tråd med det kommunene er lovpålagt.