Per Olaf Lundteigen (Sp): Kan statsråden redegjøre for hvordan NAV eksempelvis ivaretar ungdom med rus- og psykiske problemer jamfør §4 Krav om forsvarlighet i Lov om sosiale tjenester i arbeids- og velferdsforvaltningen (Sosialtjenesteloven) når NAV kontoret er fysisk stengt og når disse menneskene ikke kan benytte seg av digitale løsninger for å få hjelp fordi de ikke har de nødvendige papirer for dokumentasjon, bankkort eller mobiltelefon?
Begrunnelse
NRK Vestland viser til i en nyhetssak av 19.februar at tjenestetilbudet innen rus- og psykisk helse i Bergen er hardt rammet som følge av pandemien. Sitat:
«Stengde, endra og reduserte tilbod har møtt dei som slit med psykisk helse og rus under koronapandemien.»
Bergen kommune har bestilt egne koronarapporter og har allerede mottatt delrapport nummer 2 av 10 delrapporter som skal granske hvordan det har gått med ulike sårbare grupper i kommunen under pandemien.
Et mønster kommer tydelig frem, det er en stor forskjell på de sårbare som har telefon og kan bruke digitale tjenester versus de som ikke har tilgang på dette av ulike årsaker. Noe som har medført at de ansatte mister kontakten med mange brukere.
Henning Warloe (H) uttrykker følgende i saken:
«Han er uroa for at det skal bli eit auka digitalt klasseskilje når tilsette får grei kontakt med unge brukarar, mens eldre, tunge rusavhengige ikkje er like tilgjengelege der.»