Øystein Langholm Hansen (A): Vil statsråden vurdere å endre reglene for kabotasjekjøring for turbuss, slik at bransjen får en større forutsigbarhet, og at beredskapen ivaretas på dette området?
Begrunnelse
Kabotasjereglene på turbussiden er en stor utfordring for turbussbransjen i Norge. I dag kan utenlandske turbusser operere i et annet EU- eller EØS-land midlertidig, noe som medfører at disse under normale omstendigheter opererer i Norge hele sommersesongen. Danskene innførte imidlertid fra og med 01.11.19 en begrensing på maksimalt en ukes sammenhengende opphold i Danmark før de må forlate landet. I tillegg kan de kun være i Danmark en uke per måned.
Vi har vært i kontakt med NHO Transport flere ganger, som siden høsten 2019 har prøvd å få Samferdselsdepartementet til å innføre en lignende begrensning i Norge. De hevder at departementet svarer at de "jobber med saken", men at det går veldig sakte. Turbussnæringen er i for øyeblikket "i dvale" på grunn av Covid-19, med parkerte busser og permitterte sjåfører på grunn av manglende oppdrag, og bransjen sier de trenger å se "et lys i enden av tunnelen" ved at kabotasjeproblematikken er løst når forholdene normaliserer seg. Dersom en bransje som skal vekkes av dvale også skal møte urettferdig konkurranse fra selskaper fra EU/EØS, med lave lønninger og vanskelige arbeidsforhold, vil dette kunne utradere bransjen. Dette vil i så fall ikke bare få konsekvenser for arbeidsplasser og norske selskap, men vil også svekke beredskapen dersom det inntreffer hendelser som krever rask mobilisering av busser for å flytte på folk. Det være seg situasjoner med f.eks. buss-for-tog, buss-for-fly eller evakueringer.