Skriftlig spørsmål fra Kirsti Leirtrø (A) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:1274 (2020-2021)
Innlevert: 11.02.2021
Sendt: 11.02.2021
Besvart: 17.02.2021 av samferdselsminister Knut Arild Hareide

Kirsti Leirtrø (A)

Spørsmål

Kirsti Leirtrø (A): Om Norge skal nå mål om å flytte mer transport fra vei til bane krever det forskning og utvikling i tillegg til et betydelig arbeid for å rette opp etterslep i vedlikehold. EU forbereder en stor jernbanesatsing gjennom Horizon Europe. Norge har fått avslag i å delta der fordi vi ikke er deltaker i forskningsprogrammet Horizon Europe.
Vil statsråden foreta seg noe, slik at Norge kan få delta i dette viktige arbeidet denne gangen?

Begrunnelse

Vedlikehold, bygging og drifting av tunneler, frostproblematikk og vinterdrift, samt vår topografiske forhold trenger vi mer kunnskap og forskning på. De driftsmessige utfordringene jernbanen møter gjør at Norge egner seg godt til å drive pilotforsøk og forskning. Nå forbereder EU nok en jernbanesatsing, denne gangen kalt Transforming Europe's Rail System, under Horizon Europe programmet. Også dette skal vare i seks år, til 2027. Jernbanedirektoratet har søkt men søknaden ble lagt på vent fordi Norge ikke er med i Horizon Europe. Norge fikk heller ikke være med i det forrige programmet på jernbane fordi vi kom for seint inn i Horizon 2020.

Knut Arild Hareide (KrF)

Svar

Knut Arild Hareide: Det nye partnerskapet for jernbanesektoren innenfor Horisont Europa, Europe's Rail, vil være et sentralt verktøy for å finne nye og gode løsninger og teknologier for å kunne utvikle det europeiske jernbanesystemet til det beste for de reisende, og bidra til innovasjon som gjør at vi kan utnytte jernbanesystemet mer effektivt enn det vi får til i dag. Det er særlig ressurskrevende å bygge ny infrastruktur for å øke kapasiteten, og jeg er derfor ute etter å finne gode, solide og sikre alternative måter å få mer ut av jernbanesystemet på. Dette kan vi allerede se flere resultater av gjennom Shift2Rail, men vi vil legge til rette for enda mer målrettet innsats gjennom det nye partnerskapet under Horisont Europa.
Jeg er opptatt av at Jernbanedirektoratet får delta som fullverdig partner i det nye partnerskapet innenfor Horisont Europa. I fjor sommer sendte jeg derfor et brev til transportkommissær Vălean der jeg anbefalte Jernbanedirektoratets kandidatur som fullverdig partner i det nye foretaket. Forsknings- og høyere utdanningsminister Asheim sendte et tilsvarende brev til forskningskommissær Gabriel, og fikk positiv tilbakemelding på det. Jeg mener Jernbanedirektoratet er en god kandidat, både fordi de kan samle og stimulere det norske forskningsmiljøet innenfor jernbane, men også fordi jeg mener vi i Norge kan tilføre det europeiske samarbeidet mye, og dette kan oppsummeres gjennom slagordet if it works in Norway, it works everywhere.
EØS-avtalen gjør det mulig for Norge å delta i planleggingen av Horisont Europa, og norske aktører kan delta i utlysninger også før Norge formelt har sluttet seg til programmet gjennom innlemmelsen i EØS-avtalen. Jeg ble derfor overrasket da Jernbanedirektoratet i desember i fjor fikk beskjed om at søknaden deres var satt på vent, med begrunnelsen at det manglet et formelt grunnlag for å behandle den.
Ettersom rettsakten som regulerer Horisont Europa ennå ikke er vedtatt i EU, har det ikke vært mulig for Norge å knytte seg formelt til dette samarbeidet gjennom innlemmelse av rettsakten i EØS-avtalen. Både Kunnskapsdepartementet og Samferdselsdepartementet har imidlertid jobbet aktivt med å få frem overfor Kommisjonen at Norge gjennom EØS-avtalen allerede har et tilstrekkelig grunnlag for å kunne stille som kandidater til de nye partnerskapene under Horisont Europa. Den prinsipielle rett til tidlig deltakelse i EUs programmer er fulgt opp ved hendelser av EU-delegasjonen, og omtalt i EØS-komitéen.
Denne uka har Jernbanedirektoratet fått brev fra DG MOVE om at EØS-avtalen likevel anses å danne et tilstrekkelig grunnlag for at Jernbanedirektoratets søknad om deltakelse kan realitetsbehandles, og de er nå anerkjent som candidate Founding Member of Europe’s Rail Joint Undertaking. Jernbanedirektoratet vil dermed stå på den foreløpige listen over medlemmer i vedlegg til Kommisjonens forslag til rettsakten som skal etablere foretakene under Horisont Europa. Direktoratet er dermed allerede fra denne uka invitert til å delta i det praktiske arbeidet med å forberede det nye partnerskapet Europe's Rail. Vi må likevel ta forbehold for at det rettslige rammeverket skal vedtas først, og at Jernbanedirektoratet må bli enige med det nye foretaket om betingelsene for deltagelse. Den endelige aksepten for at Jernbanedirektoratet kan bli en Founding Member of the Europe’s Rail Joint Undertaking vil bli formalisert i en Commitment Agreement, og denne vil inngås etter at Rådet har fastsatt rettsakten som etablerer foretakene under Horisont Europa. Dette er uansett for meg svært gode nyheter, og jeg har tro på at dette vil være med på å styrke utviklingen av både den norske og europeiske jernbanesektoren i tiden fremover.
Regjeringen har tydelig signalisert at Norge har som intensjon å delta på samme måte som under Horisont 2020. Norges rettigheter som EØS/EFTA-land, som gir norske aktører rett til å delta i Horisont Europa på samme vilkår som aktørene fra EUs medlemsland, har vist seg å være viktige på dette stadiet i prosessen. Avtalen gir oss gode muligheter til å delta i løsningen av de store samfunnsutfordringene i samarbeid med de beste forsknings- og innovasjonsmiljøene i Europa. Dette betyr mye i en tid med store utfordringer både for offentlig og privat sektor.