Arne Nævra (SV): I forslag til nytt regelverk for små elektriske kjøretøyer ser Statens vegvesen ut til å ha glemt den gåstrategien Stortinget tidligere har vedtatt. Høringsnotatet synes ikke å ha som utgangspunkt at de gående er byens viktigste trafikanter. Viktige høringsinnspill jeg har fått tilsendt, peker på at det nye regelverket for el-sparkesykler må gi offentlige myndigheter tydeligere styringsmuligheter, og sette gåstrategien som premiss for nytt regelverk.
Er statsråden enig i dette?
Begrunnelse
El-syklistene har ti ganger høyere ulykkesrisiko enn syklistene og de har skapt stor engstelse og hindringer for de gående i byens gater. For eksempel var det i Oslos sentrale deler over 16 000 elsparkesykler sist sommer. De som opptar store deler av byens gåarealer. El-sparkesyklene for utleie kjører i opptil 20 km/t (6 m/sek) på trange fortau, men det er også privatimporterte el-sparkesykler med langt høyere hastigheter.
Helsevesenet og rettsapparatet har fått mange nye saker å håndtere. Byenes offentlige rom er blitt en arena for uregulert kamp om byens gatearealer mellom de gående og store internasjonale utleieaktører. Norge fulgte den normale, europeiske regelen med forbud mot sykling på fortau frem til 1978. Siden den gang har vi jo fått mange flere anlegg for syklistene, som også elsparkesyklene kan benytte. Høringsuttalelser jeg har fått tilsendt, viser at det er sterke interessekonflikter. De kan løses ved å justere trafikkreglene og regelverket for små kjøretøyer, slik at det offentlige - ikke minst kommunene - får tydeligere styringsmuligheter.
El-sparkesyklene tar ikke vekk bilismen, men erstatter i stor grad kollektivtransport og gange som alternativ. Det siste undergraver på mange vis vår gåstrategi og våre mål om en triveligere og tryggere by og en sunnere befolkning.