Skriftlig spørsmål fra Jon Georg Dale (FrP) til klima- og miljøministeren

Dokument nr. 15:1259 (2020-2021)
Innlevert: 10.02.2021
Sendt: 10.02.2021
Rette vedkommende: Samferdselsministeren
Besvart: 16.02.2021 av samferdselsminister Knut Arild Hareide

Jon Georg Dale (FrP)

Spørsmål

Jon Georg Dale (FrP): Statsministeren fastslår i VG 3. februar at det ikke er aktuelt med forbud mot nye bensin- og dieselbiler fra 2025, men viser til en plan for at dette likevel skal skje.
Hva går denne planen ut på, tolkes 2025-målet absolutt, og innebærer planen så høye avgifter og restriksjoner på bensin- og dieselbiler at nye slike biler i praksis forbys?

Begrunnelse

Dersom det bokstavelig talt ikke skal selges bensin- eller dieselbiler etter 2025 kan dette oppnås gjennom et forbud, eller så sterke negative virkemidler for bensin- og dieselbiler at de i praksis blir forbudt. Slike virkemidler kan være svært høye avgifter på kjøp og drivstoff, slik at ingen lenger kan kjøpe disse bilene, og det kan være restriksjoner for hvor slike biler kan kjøre. I klimameldingen omtaler regjeringen forbudssoner i byer som et virkemiddel for å nå målet.
Folk kjøper stadig større grad lav og nullutslippsbiler, og bruken av biodrivstoff øker, slik at intensjonen om nullutslipp fra nye biler i 2025 kan sies å være oppnådd tilfredsstillende om man ikke tolker målsettingen helt absolutt. Eksempelvis vil 80 pst. andel såkalte nullutslippsbiler av nybilsalget være en måloppnåelse man kan være godt fornøyd med i 2025.
Slik statsministeren uttaler seg kan det tyde på at statsministeren, selv om hun ikke vil ha forbud, tolker kravet absolutt. Det betyr voldsomme ulemper for de som er avhengige av bensin- og dieselbiler.
Jeg ber derfor klima- og miljøministeren klargjøre hvilke tiltak regjeringen ser for seg i planen for absolutt nullutslipp fra nye biler i 2025. Alternativt ønsker jeg avklart at en lavere andel såkalte nullutslippsbiler er regnet for akseptabel måloppnåelse i 2025.

Knut Arild Hareide (KrF)

Svar

Knut Arild Hareide: Måltallene for nullutslippsbiler ble fastsatt i Meld. St. 33 (2016-2017) Nasjonal transportplan 2018-2029. Her ble det det satt måltall for flere kjøretøysegmenter, inkludert personbiler. For personbiler er målet at nye personbiler skal være nullutslippskjøretøy i 2025. Som det fremkommer av stortingsmeldingen, antas det at regjeringens allerede vedtatte virkemidler vil gi vesentlige bidrag til å nå måltallene. Forbedringer av teknologisk modenhet i kjøretøysegmentene, slik at nullutslippskjøretøy blir konkurransedyktige med konvensjonelle løsninger, ligger til grunn for måltallene.
Regjeringen fører en ambisiøs elbilpolitikk, så ambisiøs at norsk elbilandel blant annet trekkes frem på reklamer i forbindelse med Super-Bowl. Gjennom både avgiftsfordeler og bruksfordeler har regjeringens politikk bidratt til at vi er på riktig vei mot målet. I 2020 var elbilandelen av nybilsalget 53 prosent, i 2016 var andelen 15,7 prosent. I tillegg har vi sett at batteriteknologien har utviklet seg raskt og at det stadig har blitt lansert nye elbilmodeller.
Vi har en rekke virkemidler som vi vil fortsette å bruke for å stimulere til salg av nullutslippskjøretøy fremover. Dette inkluderer avgiftsfordeler, bruksfordeler, offentlige innkjøp, støtteordninger, lokale reguleringer og utbygging av ladeinfrastruktur. Som vi viser til i Meld. St. 13 (2020–2021) Klimaplan for 2021–2030 vil innrettingen av disse virkemidlene over perioden bli tilpasset situasjonen og hva som er mest formålstjenlig. Konkrete forslag til endringer i skatter og avgifter vil bli lagt fram for Stortinget i de årlige forslagene til statsbudsjett.
I Nasjonalbudsjettet 2021 (Meld. St. 1 (2020– 2021)) la regjeringen frem oppdaterte framskrivninger av norske klimagassutslepp. I denne framskrivningen blir det lagt til grunn at andelen elbiler av nybilsalget kommer opp i 90 prosent i 2025 og 95 prosent i 2030 uten ytterligere politikk. Til sammenligning ble det i Nasjonalbudsjettet 2019 lagt til grunn en elbilandel på 75 prosent i 2030.
Så vi vil fortsette å jobbe mot oppnåelse av måltallene. Vi vil følge med på elbilsalget, og vurdere virkemidler med sikte på at alle nye personbiler skal være nullutslippskjøretøy i 2025.