Skriftlig spørsmål fra Cecilie Myrseth (A) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:1150 (2020-2021)
Innlevert: 01.02.2021
Sendt: 02.02.2021
Besvart: 09.02.2021 av samferdselsminister Knut Arild Hareide

Cecilie Myrseth (A)

Spørsmål

Cecilie Myrseth (A): Det haster å få på plass ytterligere tiltak for å forbedre trafikksikkerheten på E8 mellom Tromsø og Nordkjosbotn. I 2013 ble det satt opp midtdeler i Lavangsdalen.
Hvilke tiltak vil regjeringen vurdere for å snarlig forbedre trafikksikkerheten på E8, og vil en forlengelse av midtdeleren i Lavangsdalen mot Nordkjosbotn være et slikt tiltak?

Knut Arild Hareide (KrF)

Svar

Knut Arild Hareide: I 2011 var det en dødsulykke med fem omkomne på E8 i Lavangsdalen. Etter ulykken ble det igangsatt et arbeid for å se på muligheten for økt trafikksikkerhet på strekningen. Statens vegvesen utarbeidet også en trafikksikkerhetsrapport for en lengre del av E8, som anbefalte kortsiktige tiltak, i påvente av større investeringstiltak.
Gjennomførte strakstiltak var:

• Endring av fartsgrense. Fartsgrensen i nordre del av Lavangsdalen var 90 km/t, men satt ned til 80 etter TS-rapporten i 2011. Fartsgrensen i Lavangsdalen var 80 km/t frem til 2018, da ble det gjort mindre tiltak med sideterrenget, slik at fartsgrensen kunne settes opp til 90 km/t der det er midtrekkverk
• Siderekkverk/sikring av sideterreng
• Siktrydding
• Etablering av kontrollplass

I 2013 ble prosjektet med å breddeutvide vegen og etablere midtrekkverk utført på ca. 10 km av Lavangsdalen. Denne delstrekningen ble valgt fordi den kunne planlegges og utbygges raskt.
Den sørligste delen av Lavangsdalen har ikke midtrekkverk (ca. 2,5 km). Denne delstrekningen ble ikke utbygd samtidig fordi den har krevende grunnforhold og det er behov for ekstra skredsikring. Etablering av midtrekkverk her er ikke mulig uten at vegen legges delvis om i ny trasé. Det forutsetter et eget nytt stort prosjekt som krever omfattende planlegging og egen finansiering før prosjektet eventuelt kan realiseres.
Mulige tiltak på kort sikt på den sørligste delen av Lavangsdalen kan være:

• Endring av fartsgrense
• Sette opp fartstavle
• Fartsmåling: ATK/streknings-ATK
• Forsterket midtoppmerking
• Driftstiltak

Eksempelvis var Rv. 80 mellom Fauske og Bodø den mest ulykkesbelastede strekningen i Nord-Norge i 2006-2011. Denne strekningen hadde tilsvarende utfordringer som i Lavangsdalen. Ettersom det manglet midler til større tiltak her, ble det satt opp ATK, og farten redusert til 70 km/t. Tiltaket har hatt stor effekt på denne strekningen. Dette kan også vurderes som mulig tiltak i den sørligste delen av Lavangsdalen.
Etter den tragiske ulykken 31. januar 2021 har jeg vært i dialog med både Statens vegvesen og Balsfjord og Tromsø kommuner. Jeg har gjennom denne dialogen fått nyttige innspill som Samferdselsdepartementet vil ta med seg i det videre arbeidet. På bakgrunn av de aktuelle tiltakene som det redegjøres for ovenfor vil jeg nå vurdere nærmere hvilke tiltak som bør gjennomføres for å bedre trafikksikkerheten på strekningen. Dette gjelder både tiltak som kan settes i gang relativt raskt, og ev. større tiltak som vil kreve noe lenger tid å få på plass, f.eks. større utbedringstiltak.