Skriftlig spørsmål fra Morten Ørsal Johansen (FrP) til finansministeren

Dokument nr. 15:1114 (2020-2021)
Innlevert: 28.01.2021
Sendt: 29.01.2021
Besvart: 04.02.2021 av finansminister Jan Tore Sanner

Morten Ørsal Johansen (FrP)

Spørsmål

Morten Ørsal Johansen (FrP): Hva er proveny på å fjerne henholdsvis arbeidsgiveravgiften og matmomsen i serveringsbransjen i fire måneder, og vurderer departementet å midlertidig fjerne disse to avgiftene for serveringsbransjen?

Begrunnelse

Serveringsbransjen er særlig hardt rammet av nedstengingen i forbindelse med korona-pandemien. Ytterligere midlertidige lettelser i avgifter for bransjen vil i mange tilfeller kunne bidra til at mange bedrifter klarer seg.

Jan Tore Sanner (H)

Svar

Jan Tore Sanner: Merverdiavgiften er en generell avgift på forbruk. Når forbruket går ned, går også virksomhetens merverdiavgiftsbelastning tilsvarende ned. Virksomheter som opplever etterspørselssvikt eller nedstenging, vil dermed i liten grad ha nytte av satsreduksjoner i merverdiavgiften. Det er virksomheter som i liten grad er påvirket av pandemien som vil ha mest nytte av en slik satsreduksjon. Det er derfor lite målrettet å støtte serveringssteder som har økonomiske problemer som følge av koronapandemien gjennom fritak for merverdiavgift.
Departementet er ikke kjent med statistikk som viser omsetningen fra serveringsvirksomhet omfattet av den alminnelige merverdiavgiftssatsen. Det vil kreve nærmere utredning for å kunne gi et presist provenyanslag.
Et regneeksempel kan illustrere omfanget av forslaget. Ifølge SSBs omsetningsindeks for transport, reiseliv og IKT, var omsetningen fra serveringsvirksomhet om lag 62 mrd. kroner i 2019. Statistikken inkluderer ikke bare serveringstjenester omfattet av den alminnelige merverdiavgiftssatsen, men også omsetning som er omfattet av den reduserte satsen for næringsmidler på 15 pst., for eksempel hentemat og matlevering uten servering. Omsetningen fra serveringsvirksomhet gikk ned med om lag 20 pst. i de tre første kvartalene av 2020, sammenlignet med samme periode i 2019. I regneeksempelet legges til grunn en omsetning som utgjør om lag 80 pst. av omsetningen i 2019, og at 80 pst. av denne omsetningen er omfattet av den alminnelige merverdiavgiftssatsen. Med disse antagelsene kan provenytapet ved at serveringstjenester har nullsats i merverdiavgiften i fire måneder, anslås til om lag 2,5 mrd. kroner. Det er ikke tatt hensyn til eventuelle tilpasninger.
En fjerning av arbeidsgiveravgiften for serveringsbransjen i 4 måneder vil på usikkert grunnlag gi et provenytap på i størrelsesorden 1 mrd. kroner. Ettersom arbeidsgiveravgiften er regionalt differensiert, vil et midlertidig fritak ikke ha noen effekt for serveringsbransjen i Tiltakssonen, der avgiftssatsen er 0. I andre deler av landet vil effekten bli større desto mer sentralt lokalisert serveringsstedet er.
En fjerning av arbeidsgiveravgiften vil videre være til lite hjelp for virksomheter hvor alle eller en vesentlig del av de ansatte er permitterte, og arbeidsgiverperioden er utløpt. Virksomhetene betaler ikke arbeidsgiveravgift etter utløp av arbeidsgiverperioden, med mindre arbeidsgiver i denne perioden likevel gir ytelser til arbeidstaker som er rapporteringspliktige. For eksempel vil innskudd til pensjonssparing til permitterte arbeidstakere være avgiftspliktig.
Serveringsvirksomheter som er hardt rammet av koronasituasjonen, kan på samme måte som virksomheter i andre bransjer benytte seg av den generelle kompensasjonsordningen for næringslivet. Formålet med kompensasjonsordningen er å unngå unødvendige konkurser og bevare norske arbeidsplasser gjennom koronakrisen. Kompensasjonsordningen er et mer målrettet virkemiddel overfor virksomheter som opplever etterspørselssvikt, enn en generell, midlertidig fjerning av merverdiavgift og arbeidsgiveravgift for alle virksomheter i en gitt bransje.