Skriftlig spørsmål fra Bengt Fasteraune (Sp) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:1109 (2020-2021)
Innlevert: 28.01.2021
Sendt: 28.01.2021
Besvart: 03.02.2021 av samferdselsminister Knut Arild Hareide

Bengt Fasteraune (Sp)

Spørsmål

Bengt Fasteraune (Sp): I forbindelse med Trontaledebatten vedtok Stortinget å be regjeringen «fremme sak for Stortinget hvor staten overtar garantiansvaret for bompengelån på riksveg, både på nåværende og framtidige prosjekter.» Nå har Stortinget til behandling der fylkeskommunene er bedt om å stille garanti for bompengelån på riksveg.
Når vil statsråden følge opp Stortingets vedtak om å fremme en sak hvor staten overtar garantiansvaret for bompengelån på riksveg?

Begrunnelse

Stortinget har nå til behandling Prop. 70 S (2020-2021) Finansiering og utbygging av E18 Tvedestrand-Dørdal. I proposisjonen kommer det fram at Vestfold og Telemark fylkeskommune og Agder fylkeskommune har vedtatt å stille bompengegaranti på til sammen 5708,8 mill. kroner. Ved behandlingen av saken pekte begge fylkeskommunene på at garantiforpliktelsene er svært høye, og for Agder sin del «på grensen av hvor mye som kan tåles av fylkeskommunen.» Agder fylkeskommune har stilt garantier for totalt 24 mrd. kroner på utbyggingene av E39 og E18.

Knut Arild Hareide (KrF)

Svar

Knut Arild Hareide: Det samlede garantiansvaret for fylkeskommunene knyttet til statlige veiprosjekter var ved utgangen av 2020 estimert til om lag 144 mrd. kroner. Dette gjelder endelig godkjente garantier, inkludert bompengepakker/bypakker som inneholder statlige veiprosjekter.
Garantiomfanget varierer mellom fylkeskommunene, men Samferdselsdepartementet er kjent med at flere fylkeskommuner opplever garantiansvaret som høyt.
Bompenger er som kjent bidrag i finansieringen av et prosjekt - i tillegg til egne midler fra det ansvarlige forvaltningsnivå. Lokal og regional tilslutning til bompengeinnkreving sikrer oppslutning om innkrevingen, og lokale og regionale myndigheter er også med på å bestemme bompengeopplegget - som takstnivå og bomplassering. Dette gjelder uavhengig av hvilket veinett som skal bompengefinansieres. Dette har avgjørende betydning for inntektsnivået. Et robust finansieringsopplegg er derfor avhengig av lokal og regional forankring.
Det er de fylkeskommunalt eide bompengeselskapene som tar opp lånene til bompengeprosjektene, og det er derfor viktig at fylkeskommunene er med på å stille garanti for lånene på bomprosjekt. Som garantist sikrer fylkeskommunen gode finansieringsbetingelser for prosjektene, og sikrer forsvarlig nivå på takstene. Som eier av bomselskapene kan fylkeskommunene vurdere økonomisk risiko og sikre effektiv drift av innkrevingen. Garantistillelse sikrer også at fylkeskommunene får en avgjørende innflytelse i bomprosjektene.
Stortinget har fattet to anmodningsvedtak knyttet til dette, et våren 2018 (anmodningsvedtak nr. 738 (2017-2018)) og et høsten 2020 (anmodningsvedtak (nr. 2 (2020-2021)).
På bakgrunn av dette har Samferdselsdepartementet - i samarbeid med berørte departementer - startet arbeidet med å vurdere ulike modeller som kan avlaste fylkeskommunene. En ordning der staten er med og stiller garanti for bompengelån reiser nye problemstillinger. Disse må utredes, blant annet for å sikre at garantiansvar og betingelser blir riktig. Samferdselsdepartementet vil komme tilbake til Stortinget så raskt som mulig.