Skriftlig spørsmål fra Emilie Mehl (Sp) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:1104 (2020-2021)
Innlevert: 28.01.2021
Sendt: 28.01.2021
Besvart: 05.02.2021 av samferdselsminister Knut Arild Hareide

Emilie Mehl (Sp)

Spørsmål

Emilie Mehl (Sp): Jeg viser til dok. 8 nr. 15:559 (2020-2021), hvor jeg spurte om samferdselsministeren ville instruere Statens vegvesen i å reklassifisere Riksveg 3 fra Rena til Ulsberg til vinterdriftsklasse B så fort som mulig. Statsrådens sa at Statens vegvesen ville vurdere å endre bruksklasse eller syklustid dersom det skulle vise seg at valgt driftsklasse ikke er hensiktsmessig. Det har nå gått to måneder, og er håpløse forhold på veien.
Vil statsråden nå instruere Statens vegvesen i å få tilbake tidligere standard, vinterdriftsklasse B?

Begrunnelse

Riksvei 3 er en hovedvei for godstransport mellom Oslo og Trondheim. I tillegg til å være en viktig ferdselsåre, er den også arbeidsplassen til mange yrkessjåfører. Foran vinterens sesong ble vintervedlikeholdet på veien nedgradert fra vinterdriftsklasse B til C. Etter dette har blant annet Norges Lastebileierforbund rapportert om svært dårlige kjøreforhold på veien. Ordførerne i regionen, blant annet i Stor-Elvdal og Tynset, har uttrykt bekymring for at mange føler seg utilpass og utrygge på veien. Jeg mener nå at statsråden har fått så tydelige signaler fra de som kjenner og bruker veien at han må instruere Statens vegvesen i å få tilbake tidligere, og høyere, vinterstandard på veien.

Knut Arild Hareide (KrF)

Svar

Knut Arild Hareide: Jeg viser til spørsmål nr. 1113 og nr. 1122 fra henholdsvis representantene Nils Kristen Sandtrøen og Tor André Johnsen som omhandler samme sak og til mine svar på disse.
Statens vegvesen baserer all vegdrift på anbudskonkurranser og fastsetter detaljerte krav i sine kontrakter som entreprenøren er forpliktet til å levere i henhold til. Dersom entreprenøren ikke leverer i henhold til kontrakten er det systemer for økonomiske sanksjoner. I ytterste konsekvens kan kontrakter bli hevet.
Det kan forekomme innkjøringsproblemer i starten av kontraktsperioder, men i denne konkrete oppstarten har Statens vegvesen informert meg om at innkjøringsproblemene har vart lenger enn normalt. På riksveg 3 i Østerdalen har entreprenøren ikke levert i henhold til standarden som er satt i kontrakten. Kjøreforholdene på vegen denne vinteren har derfor vært langt dårligere enn det som er vanlig for en veg med vinterdriftsklasse C. Statens vegvesen har presisert at de sjelden opplever denne typen utfordringer med driftsentreprenører.
Driftsklasse C er den vanligste driftsklassen for riksvegnettet i Norge. Både E16 gjennom Valdres, E6 over Dovrefjell og rv. 25 Trysilvegen har denne driftsklassen. Statens vegvesen har informert meg om at de jobber tett sammen med entreprenøren for å få bedret kvaliteten på vinterdriften på rv. 3, slik at vegen blir i samsvar med kravene som stilles for driftsklasse C.
Statens vegvesen har videre informert meg om at de prioriterer denne saken og har satt av ressurser for å følge opp kontrakten tett gjennom vinteren. Vegvesenet har gjennomført flere møter med driftsentreprenøren for å evaluere entreprenørens innsats under den siste værhendelsen. Vegvesenet har stilt flere krav som entreprenøren har måttet innfri med omgående frister. Entreprenøren har utarbeidet nye rutiner for varsling, drift og oppfølging slik at en unngår liknende forhold i fremtiden. Blant annet er brøyterodene nå inndelt i soner med egne soneansvarlige. Det er utarbeidet en felles instruks for hver enkelt sone og ny organisasjonsplan for drift ved værhendelser. Det er også utarbeidet sjekklister for oppfølging av underentreprenør. Sjekklisten skal benyttes før og etter værhendelser for å sikre at alle brøyteenheter er ute på rett sted til rett tid. Jeg er informert om at Statens vegvesen og entreprenøren denne uken skal teste de nye rutinene i en beredskapsøvelse for å sikre at det nye driftsopplegget fungerer på en tilfredsstillende måte.
I denne saken har entreprenøren fått flere økonomiske sanksjoner for mangelfull drift. Jeg er informert om at Statens vegvesen vil følge opp entreprenøren med hyppige kontroller ute på vegen i tiden som kommer. Det er først når entreprenøren gjennomfører vinterdriften i tråd med vinterdriftsklasse C at Statens vegvesen kan vurdere om denne driftsklassen er hensiktsmessig. Jeg er orientert om at Statens vegvesen følger opp saken og vil vurdere å endre bruksklasse dersom det viser seg å være behov for dette.