Skriftlig spørsmål fra Roy Steffensen (FrP) til kunnskaps- og integreringsministeren

Dokument nr. 15:1092 (2020-2021)
Innlevert: 27.01.2021
Sendt: 28.01.2021
Besvart: 01.02.2021 av kunnskaps- og integreringsminister Guri Melby

Roy Steffensen (FrP)

Spørsmål

Roy Steffensen (FrP): Corona-epidemien gir store utfordringer på utdanningsområdet. Bruken av hjemmeopplæring skaper problemer for mange elever, og bør derfor begrenses mest mulig. Frp mener det er viktig å følge utviklingen på området tett.
Vil statsråden sørge for at det ukentlig blir innhentet og tilgjengeliggjort statistikk på bruken av hjemmeopplæring fordelt på de ulike grunnlagene i forskriften?

Guri Melby (V)

Svar

Guri Melby: Det er viktig at elevene skal få ha en så normal skolehverdag som mulig under pandemien. Samtidig må vi ivareta smittevern og hjelpe skolene med å organisere skoledagen så godt som mulig både på gult og rødt nivå.
Jeg er helt enig med stortingsrepresentant Roy Steffensen om at det er viktig å følge utviklingen slik at verken smitteverntiltakene eller adgangen til å gi noe hjemmmeopplæring av hensyn til elevenes samlede opplæring fører til mer hjemmeopplæring enn det som er nødvendig.
Vi har derfor innført en plikt for skoleeiere til å melde fra til statsforvalteren når de beslutter å gi deler av opplæringen som hjemmeopplæring. Meldingen skal inneholde en begrunnelse for hvorfor det anses som nødvendig å gå over til noe hjemmeopplæring og hva en slik beslutning betyr for elevene. Dersom elevene skal få deler av opplæringen som hjemmeopplæring i mer enn to uker, må skoleeier melde fra til statsforvalteren på nytt.
Meldeplikten vil ivareta flere formål. Den vil for det første være bevisstgjørende for skoleeier, noe som kan redusere risikoen for at skoleeier beslutter hjemmeopplæring i tilfeller hvor dette ikke er nødvendig. En meldeplikt vil også gi statsforvalteren grunnlag for veiledning og eventuelt tilsyn dersom meldingene viser at det kan være risiko for at hjemmeopplæring brukes utover det som er nødvendig. Meldeplikten vil også kunne gi nasjonale myndigheter bedre grunnlag for å vurdere behov for justering av reglene eller andre tiltak.
Jeg har tillit til at skoleeiere, skoler og lærere gjør gode vurderinger, men dette er en vanskelig situasjon som forandrer seg hele tiden. Det er derfor viktig at vi følger med på bruken av hjemmeopplæring. Vi jobber nå med hvordan vi best kan motta regelmessig informasjon fra statsforvalteren på dette område.