Eirik Sivertsen (A): Jeg har merket meg at komiteens flertall har lagt til grunn at det skal være en søknadsbasert ordning for de 400 millioner kronene. Det synes likevel som unødvendig byråkratisk gitt alle de nevnte føringene og det begrensede beløpet.
Er statsråden enig i at denne ordningen kan gjøres mindre byråkratisk, og vil han ta initiativ til dette?
Begrunnelse
Stortinget behandlet 9. oktober 2020 Prop. 142 S (2019-2020)/Innst. 19 S (2020-2021). I tråd med Innst. 19 S (2020–2021) ble bevilgningen på kap. 1320, post 65 Tilskudd til fylkesveier økt med 400 mill. kr.
Det vises til merknaden fra flertallet i finanskomiteen om bevilgningsøkningen:
"Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti, viser til at det er behov for tiltak som bidrar til aktiviteten i økonomien, og foreslår derfor å opprette en søknadsbasert tilskuddsordning til generelt vedlikehold av fylkesveier med oppfordring til fylkene om å søke. Flertallet viser til at midlene skal brukes til prosjekter og tiltak som kommer i tillegg til allerede vedtatte prosjekter i fylkeskommunenes opprinnelige, vedtatte årsbudsjetter for 2020. Det vil ikke stilles krav om egenandel i prosjektene som finansieres med tilskuddet. Flertallet merker seg at dette medfører en økning på posten med 400 mill. kroner i forhold til regjeringens forslag."
Statens Vegvesen inviterer nå fylkeskommunene til å søke på disse midlene og understreker at midlene skal behandles særskilt:
• Tilskuddet skal rettes mot generelt vedlikehold av fylkesveier
• det stilles ikke krav om delfinansiering fra fylkeskommunene
• ordningen avgrenses ikke til tiltak som er særskilt viktige for eksport av næringsgruppene fiske og akvakultur.
Samtidig antydes det en fordeling pr fylke basert på midlene i rammetilskuddet til fylkeskommuner til særskilt fordeling til opprusting og fornying av fylkesveinettet (tabell C-fk).