Skriftlig spørsmål fra Himanshu Gulati (FrP) til kultur- og likestillingsministeren

Dokument nr. 15:1063 (2020-2021)
Innlevert: 24.01.2021
Sendt: 25.01.2021
Besvart: 01.02.2021 av kultur- og likestillingsminister Abid Raja

Himanshu Gulati (FrP)

Spørsmål

Himanshu Gulati (FrP): Kan kultur- og likestillingsministeren redegjøre for Norsk Tipping og Rikstotos gratiseksponering, herunder verdi og omfang av TV-sendte trekninger og eksponering i kommisjonærleddet, samt hvilken andel av lønnskostnadene til enerettsaktørene som knyttet til ansatte som jobber med markedsføring og utviklingen av andelen de siste årene (gjerne de ti siste årene)?

Begrunnelse

Enerettsaktørene skal gi et moderat og ansvarlig tilbud til norske spillere, men markedsføringsaktivitetene er omfattende og til dels aggressive. Den betalte markedsføringen er reklame på sosiale medier, nettaviser, trykte medier, radio, kino og direkte markedsføring som e-poster og SMS-er. Norsk Tippings årsregnskap fra 2019 opplyser at virksomheten bruker total 580 MNOK på reklame, profilering, konsulenter, distribusjon, trykksaker og TV-produksjon. Rikstoto brukte på sin side 131,6 MNOK på markeds-, salgs- og mediekostnader og drifts- og reklamemateriell i 2019.
Det som ikke fremkommer av årsrapportene, er verdien av gratiseksponeringer.
Gratiseksponeringen foregår gjennom kanaler TV-sendte trekninger, kickback-ordninger og eksponering i kommisjonærleddet, herunder all eksponering av spill og logoer på plakater, spillbonger, -kuponger og lodd (Oslo Economics, 2018: s. 83-84). Enerettsaktørene har totale lønnskostnader på 537,5 MNOK. Representanten ønsker å vite hvilken andel som går til ansatte som jobber med markedsføring, reklame, PR og kommunikasjon, og hvordan utviklingen av andelen har vært de siste ti årene.

Abid Raja (V)

Svar

Abid Raja:

Svaret i pdf-format