Skriftlig spørsmål fra Bengt Fasteraune (Sp) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:1003 (2020-2021)
Innlevert: 19.01.2021
Sendt: 20.01.2021
Besvart: 26.01.2021 av samferdselsminister Knut Arild Hareide

Bengt Fasteraune (Sp)

Spørsmål

Bengt Fasteraune (Sp): Siden korona-pandemien inntraff har det skjedd en rekke samfunnsendringer på rekordtid, dette har særlig gått utover reisemønsteret vårt. Foreløpig er det umulig å se hvilke langsiktige konsekvenser dette vil få.
Hvilke grep vil statsråden ta for å sikre at de investeringene som foreslås i neste NTP tar innover seg endringer i reisemønster som følge av korona-pandemien?

Begrunnelse

Statsråden har varslet at regjeringens forslag til NTP blir lagt fram før påske. Før det har blant annet fagetatene levert sine innspill til hvilke prosjekter som skal prioriteres. Svar på oppdrag om oppdaterte kostnadsberegninger og samfunnsøkonomiske beregninger av prosjektene ble sendt til departementet i oktober i fjor.

Knut Arild Hareide (KrF)

Svar

Knut Arild Hareide: Representant Fasteraune har rett i at det ikke er mulig i dag å være sikker på de langsiktige konsekvensene pandemien vil ha på reisemønsteret vårt. Selv om vi gjør det vi kan for å sikre at investeringene vi foreslår i NTP er de rette, vil vi ikke kunne fjerne denne usikkerheten. Vi må derfor legge til rette for en gjennomføring av investeringene i Nasjonal transportplan som gir rom for at usikkerheten har økt.
Det at transportsektoren går gjennom store endringer og at usikkerheten om framtiden øker, har vært en viktig problemstilling også før pandemien traff oss, da særlig knyttet til at den raske teknologiske utviklingen i sektoren får konsekvenser for hvilke transportløsninger vi bør velge for å møte befolkningens mobilitetsbehov på en kostnadseffektiv og klimavennlig måte. Samtidig har store kostnadsøkninger i samferdselsprosjekter gjort det krevende å følge opp løfter fra tidligere transportplaner. Regjeringen varslet derfor i Prop. 1 S at det i Nasjonal transportplan 2022-2033 vil være viktig å sørge for tilstrekkelig fleksibilitet, så planleggingen framover kan tilpasses samfunnsmessige endringer og teknologisk utvikling. Porteføljestyring er et nytt grep i Nasjonal transportplan 2022-2033 og innebærer at transportvirksomhetene får større handlingsrom til å videreutvikle de foreslåtte investeringene i planen, og at rekkefølge og utforming kan endres hvis forutsetningene endres. Det kan handle om at kostnadene går ned etter en vellykket optimalisering eller øker som følge av ny informasjon, men det kan også handle om at nytten samfunnet har av prosjektet, endrer seg.
I den samfunnsøkonomiske nytten av et prosjekt inngår blant annet reisetid. Dette innebærer for eksempel at et prosjekt kan ha betydelig nytte knyttet til å øke kapasiteten for reisende i rushtiden, fordi mange da sparer tid når de ikke trenger å stå i kø. Dersom køen reduseres på grunn av endrede reisemønstre, vil også nytten av prosjektet reduseres (siden prosjektet ikke lenger løser et like stort problem). Derfor vil endrede reisemønstre kunne få konsekvenser for gjennomføring av investeringene i Nasjonal transportplan 2022-2033, også dersom endringene er større enn det vi kan forutse i dag.