Skriftlig spørsmål fra Stefan Heggelund (H) til kommunal- og moderniseringsministeren

Dokument nr. 15:986 (2020-2021)
Innlevert: 18.01.2021
Sendt: 18.01.2021
Besvart: 27.01.2021 av kommunal- og moderniseringsminister Nikolai Astrup

Stefan Heggelund (H)

Spørsmål

Stefan Heggelund (H): Hva mener statsråden om at Statsbygg forhindrer utnyttelse av privateid næringseiendom på Magnormoen, selv om de i en tinglyst kontrakt understreker at de ikke vil motsette seg regulering av området?

Begrunnelse

I forbindelse med salg av et fem dekars område i 2010 fra Spesialtre AS til Statsbygg ble det kontraktsfestet at Statsbygg ikke ville "motsette seg videre regulering av området, virksomhet og opparbeidelse av ny veg inn i industriområdet og langs tomtegrense". Statsbygg hadde i 2014 likevel innsigelser til forslaget til reguleringsplan, noe som i praksis forhindret videre utbygging. Hvis området skal reguleres på nytt er det en risiko for at Statsbygg igjen vil forhindre utviklingen av området.

Nikolai Astrup (H)

Svar

Nikolai Astrup: Saken gjelder regulering av en næringseiendom på Magnormoen i Eidskog kommune, som eies av Specialtre AS. Denne eiendommen omkranser Tollstasjonen som forvaltes av Statsbygg. I 2011 kjøpte staten v/Statsbygg en parsell av eiendommen til Specialtre AS. Formålet med kjøpet var utvidelse av Tollstasjonen. I kjøpekontrakten er det inntatt en klausul om at Statsbygg ikke vil motsette seg videre regulering av området. Statsbygg var på det tidspunkt ikke kjent med et ev. innhold i et reguleringsplanforslag.
I etterkant varslet eier av næringseiendommen igangsetting av arbeid med reguleringsplan. Reguleringsplanen ble lagt ut på høring i 2014. Statens vegvesen og Statsbygg hadde innsigelse til planforslagets løsninger for trafikale forhold, og behov for skjerming mellom kontrollstasjonen og ny aktivitet i reguleringsområdet. Som øverste planmyndighet sluttbehandlet Kommunal- og moderniseringsdepartementet saken i oktober 2016, med det resultat at reguleringsplanen ikke ble godkjent. Departementet viste til at kommunen kan igangsette en ny planprosess, der Statens vegvesen, Statsbygg og Tollvesenet skal bidra.
I februar 2017 deltok Statsbygg i møte med Eidskog kommune og Statens vegvesen, der rammer og statlige interesser ble drøftet med tanke på fremtidig reguleringsplan. Statsbygg påtok seg rollen med å koordinere de ulike statlige etaters arealbehov, og sa seg villig til å utarbeide en mulighetsstudie og situasjonsplan. Kommunen påtok seg rollen som forslagsstiller for reguleringen.
Statsbygg kontaktet Eidskog kommune i 2020 for å få status i saken. Det ble da opplyst at Specialtre AS i mai 2019 sendte kommunen en søknad om oppstart av detaljreguleringsplan for samme område som i 2011 – 2016, og at forslagstiller vil involvere Tollvesenet, Statens vegvesen og Statsbygg i reguleringsarbeidet. I juni samme år ga kommunen tillatelse til igangsetting av detaljregulering. Neste steg i planarbeidet er da at forslagsstiller varsler oppstart av reguleringsplanarbeidet og involverer de statlige virksomhetene.
Statsbygg har ikke mottatt varsel om oppstart av reguleringsplanarbeidet. Når Statsbygg mottar planforslaget, vil det bli vurdert på ordinær måte. Statsbygg vil derimot ikke motsette seg at det aktuelle området reguleres.