Skriftlig spørsmål fra Åslaug Sem-Jacobsen (Sp) til helse- og omsorgsministeren

Dokument nr. 15:945 (2020-2021)
Innlevert: 13.01.2021
Sendt: 14.01.2021
Besvart: 22.01.2021 av helse- og omsorgsminister Bent Høie

Åslaug Sem-Jacobsen (Sp)

Spørsmål

Åslaug Sem-Jacobsen (Sp): Hva er blitt gjort siden 2018 for å sikre et godt og likeverdig behandlingstilbud for spillavhengige i alle helseregionene, og hvordan vurderer helseministeren kvaliteten på tilbudet til spillavhengige per dags dato?

Begrunnelse

Helseminister Høie svarte i april 2018 på et spørsmål fra representanten Wilkinson (SV) om behandlingstilbudet for spillavhengige (Dokument nr. 15:1397). I svaret anerkjenner helseministeren problemene spillavhengighet skaper og gir et grundig svar på hvordan helsevesenet jobber for å møte utfordringen.
Ministeren omtaler blant annet en undersøkelse som viser at det er «stor forskjell på tilgjengelighet til behandlingssteder, og (…) lav tilgang på pasienter utenfor de store byene».
Ministeren skriver også at Helsedirektoratet som del av arbeidet med handlingsplanen mot spillavhengighet (2016-2018) skal vurdere om «dagens behandlingstilbud er godt nok organisert til å møte de fremtidige behovene for kompetanse og tilgjengelighet i tjenesteapparatet».
I den sammenheng ble det vist til at Nasjonalt kompetansesenter for spillforskning (SPILLFORSK) arbeidet med en studie av kvaliteten på tjenesten og behandlingstilbudet for personer med spillproblemer. Denne studien ble publisert senere i 2018 og støtter opp om mange av funnene i en tidligere undersøkelse fra 2017, laget av Korus-Øst for Helsedirektoratet. Behandlingstilbudet er varierende mellom helseregionene, mange behandlingssteder mangler særskilt kompetanse for målgruppen, og flertallet av behandlingsstedene med tilbud benytter ikke manual i behandlingen. Rapporten konkluderer at:

«samlet sett fremstår både kartleggingsvirksomheten og behandlingen av penge- og dataspillavhengige som ganske lite spesifikk».

Den 12. januar deltok jeg i en panelsamtale om spillproblemer. Der fortalte Spillavhengighet Norge at det fortsatt er stor variasjon i behandlingstilbudet spillavhengige møtes med.

Bent Høie (H)

Svar

Bent Høie: Spørsmålet er forelagt de regionale helseforetakene og Helsedirektoratet. Tilbakemeldingene viser at utrednings- og behandlingstilbudet for spilleproblemer har utviklet seg videre siden 2018. Helsedirektoratet viser bl.a. til ett av målene i handlingsplanen mot spilleproblemer om å gjøre behandling mer tilgjengelig i lys av geografiske utfordringer. I tråd med dette videreutvikles en ny portal (webløsning) knyttet til tilbudet Fjernbasert behandling av spilleavhengighet. Ved Universitetssykehuset i Nord-Norge er det etablert et dataspillrettet lavterskeltilbud, Spillsnakk. Dette er en anonym nettjeneste for personer med problematisk spilleatferd og for deres pårørende. Nettsiden har tre tjenester: selvtest, spørsmål-svar-tjeneste, og chat. En annen satsning er Spillstudiet, som Kompetansesenter Rus - Region Øst (KoRus-Øst) /Høgskolen i Innlandet gjennomfører hvert år. Dette er et opplæringsprogram for de som jobber med spilleproblematikk, både forebyggende og klinisk. Programmet er sentralt i arbeidet med å styrke fagmiljøet nasjonalt. I tillegg jobber KoRus-Øst/Spillforsk UiB med å samle kartleggingsverktøy som vil anbefales til klinisk bruk nasjonalt.
De regionale helseforetakene opplyser at det stedvis har vært en utvikling i behandlingstilbudet de siste to årene. Noen eksempler: Det legges i større grad til rette for avstandsoppfølging (digitalt) og det utvikles tilbud som involverer pårørende. Flere gruppetilbud har kommet til. Noen steder er det innledet samarbeid med arbeidsgivere og NAV for å kunne støtte arbeidet mot spillavhengighet. Arbeidet med å få etablert en ny behandlingsplattform for Fjernbasert behandling av spilleavhengighet begynte i 2017. Prosjektfasen startet høsten 2020, og målsetningen er at oppstart med ny plattform iverksettes første kvartal 2021. Ifølge Sykehuset Innlandet vil denne plattformen dekke dagens behov for brukervennlighet og muliggjør videreutvikling av tjenesten til også å omfatte behandling av dataspillavhengighet. Et annet tilbud, Hjelpelinjen, fikk i 2020 en chatfunksjon for å nå yngre brukere.
Det arbeides på flere plan med kompetanse- og kunnskapsheving i spesialisthelsetjenesten, blant annet med bedre forståelse og behandling av dataspillavhengighet. Flere steder meldes det om økt spisskompetanse blant behandlere, blant annet gjennom forskningssamarbeid med Nasjonalt Kompetansesenter for Spillforskning. Tilbakemeldingene fra de regionale helseforetakene peker samtidig på at det fortsatt er behov for å jobbe videre med bedre tilgjengelighet til tjenestetilbudet. I tillegg er det behov for oppmerksomhet på pengespillproblematikk i andre deler av hjelpeapparatet.