Emilie Mehl (Sp): Hva tenker utenriksministeren om grensegjengeravtalen, samt vil hun gjennomgå regelverket og vurdere å ta nødvendige initiativ overfor svenske myndigheter for å fjerne unntaksreglene for grensependlere i den nordiske skatteavtalen?
Begrunnelse
Grensegjengeravtalen er et unntak i den nordiske skatteavtalen som gjelder personer som bor i en grensekommune, og arbeider i en grensekommune i nabolandet. Hovedregelen for beskatning når man pendler over landegrensene i Norden er at lønnsinntekten beskattes i arbeidslandet. For såkalte grensegjengere er regelen at trygdeavgiften betales til arbeidslandet, mens lønnen skal beskattes i bostedslandet. Sosiale ytelser fra Norge er derimot skattepliktige i begge land.
Regelverket oppleves som innviklet og kronglete, og har en rekke ulemper både sett fra norsk og svensk side. Det gir reduserte skatteinntekter for grensekommunene i Norge. Grensependlere fra Sverige og Finland får økt skatt, fordi de må betale trygdeavgift til Norge i tillegg til beskatning til hjemlandet. Det er også store ulemper med byråkrati for både myndigheter, arbeidsgivere og arbeidstagere, for eksempel knyttet til sykemeldinger, permitteringer, endring av skattekort mv.
Grensegjengeravtalen gjør det vanskeligere for arbeidsgivere i grensekommunene å rekruttere arbeidskraft fra grensekommuner i Sverige og Finland. Regelverket gjelder kun arbeidstakere som bor eller jobber i en grensekommune, og noen arbeidstakere fra grensekommunene i naboland velger å pendle til kommuner lenger inn i Norge, for å få beskattet inntekten sin i Norge. En annen uheldig konsekvens kan være at arbeidsløse heller velger å gå arbeidsledige i stedet for å søke jobb i nærområdet på andre siden av riksgrensen grunnet komplisert regelverk og usikkerhet om beskatning.
Regelverket har også vært gjenstand for spørsmål i den Svenske Riksdagen.