Skriftlig spørsmål fra Siv Jensen (FrP) til finansministeren

Dokument nr. 15:878 (2020-2021)
Innlevert: 07.01.2021
Sendt: 07.01.2021
Besvart: 14.01.2021 av finansminister Jan Tore Sanner

Siv Jensen (FrP)

Spørsmål

Siv Jensen (FrP): Hva vil statsråden foreta seg for å sikre at avgiftslettelsene som ble vedtatt av Stortinget uavkortet kommer forbrukerne til gode?

Begrunnelse

En rekke avgifter ble redusert i statsbudsjettet for 2021, herunder avgift på øl og vin med 10 %.
Det kommer nå påstander om at Vinmonopolet ikke har gjennomført denne lettelsen på bredden av sitt sortiment.
Hvis dette er tilfelle er det uakseptabelt da hele formålet med avgiftsreduksjonene var å senke prisen på produkt til kunde.

Jan Tore Sanner (H)

Svar

Jan Tore Sanner: Det fremste virkemiddelet vi har for å sikre at avgiftslettelser kommer forbrukerne til gode, er god og sunn konkurranse i de relevante markedene. Dersom det er en reell konkurransesituasjon blant aktørene i et marked, vil det være et sterkt insentiv til å redusere prisene tilsvarende avgiftslettelsene. Samtidig vil jeg understreke at jeg deler representantens forventning om at avgiftslettelser kommer forbrukerne til gode.
Særavgifter ilegges ved import og produksjon. Det er produsentene og importørene som ilegges disse avgiftene. Reduserte avgifter på varer som alkoholfrie drikkevarer, snus, øl og vin og avvikling av avgiften på sjokolade- og sukkervarer, innebærer en kostnadsreduksjon for de avgiftspliktige. Hvordan en slik kostnadsreduksjon for de avgiftspliktige slår ut i forbrukerpriser, vil avhenge av flere forhold, bl.a. hvordan prisfastsettelsen i de ulike leddene i verdikjeden skjer, og graden av konkurranse mellom aktørene i markedet, herunder konkurranse ved eventuell import fra utlandet. For at en avgiftsreduksjon skal slå ut i markedspriser, er det derfor viktig at det er velfungerende konkurranse, f.eks. i dagligvaremarkedet.
Konkurransen i dagligvaremarkedet har lenge vært et prioritert område for regjeringen, og Konkurransetilsynet har de siste årene fått tildelt midler til en særlig satsing i dette markedet. Dagligvaresatsingen i Konkurransetilsynet innebærer blant annet at tilsynet kan drive økt markedsovervåking og vurdere flere tiltak som kan bidra til økt konkurranse i verdikjeden for dagligvarer. Regjeringen la 19. juni 2020 frem Meld. St. 27 (2019-2020) Daglegvare og konkurranse – kampen om kundane, og meldingen er nå til behandling i Stortinget. Ett av tiltakene i meldingen er at dagligvaresatsingen i Konkurransetilsynet blir permanent. I tillegg foreslår regjeringen en rekke andre tiltak som skal bidra til å styrke konkurransen og påvirke dynamikken i bransjen på en positiv måte, blant annet skal bedre tilgang på butikklokale og grossisttjenester gjøre det lettere for aktører å etablere seg. Utfordringene i verdikjeden for dagligvarer er sammensatt og det er ikke et enkelt tiltak som vil løse alle utfordringene. Regjeringen har derfor også iverksatt andre tiltak. Lov om god handelsskikk trådte i kraft 1. januar 2021, og Dagligvaretilsynet ble opprettet. Lov om god handelsskikk skal bidra til mer ryddige forhandlinger og mer forutsigbare avtaler mellom aktørene.
For Vinmonopolet gjelder egne reguleringer, og de vil ikke i samme grad være i en konkurransesituasjon med andre detaljister. Grossister og importører har imidlertid et insentiv til å tilby konkurransedyktige priser for å sikre seg hylleplass hos Vinmonopolet. Vinmonopolets salgspris er regulert av forskrift 30.11. 1995 nr. 938 om AS Vinmonopolets innkjøpsvirksomhet mv. Salgsprisen skal beregnes med utgangspunkt i grossistenes leveringspris tillagt påslag for inndekning av kostnader og fortjeneste, jf. § 8-1 første ledd. Alkoholavgiften påløper ved import eller ved uttak fra tollager/produksjonsanlegget, og ikke hos Vinmonopolet. Når Vinmonopolet kjøper inn produkter fra grossister/importører, er alkoholavgiften dermed inkludert i innkjøpsprisen. Leverandører til Vinmonopolet har anledning til å endre prisene på sine produkter tre ganger i året med virkning fra 1. januar, 1. mai og 1. september. Ved inngivelse av priser for 1. januar 2021 er det grossisten/importøren som avgjør om en avgiftsreduksjon reflekteres i prisen til Vinmonopolet. Vinmonopolets utsalgspriser 1. januar 2021 er med andre ord basert på innmeldte justerte priser fra grossistene, uten noen endring i fortjeneste for Vinmonopolet. Vinmonopolets avanse beregnes etter en fast matematisk modell som er kjent og lik for alle leverandører. Denne modellen har ikke blitt endret fra 2020 til 2021.
Avgiftsreduksjonene trådte i kraft 1. januar, og det er dermed for tidlig å trekke konklusjoner om i hvilken grad avgiftsreduksjonene er overveltet i prisene til forbrukerne. Jeg forventer at avgiftsreduksjonene i statsbudsjettet for 2021 kommer forbrukerne til gode, og vil følge nøye med på utviklingen fremover. Etter at avgiftsreduksjonene har fått virke en periode vil det også kunne være aktuelt med en nærmere vurdering av spørsmålet. Regjeringen vil også fortsette arbeidet for å bedre konkurransen i dagligvaremarkedet til det beste for forbrukeren.