Skriftlig spørsmål fra Cecilie Myrseth (A) til fiskeri- og sjømatministeren

Dokument nr. 15:853 (2020-2021)
Innlevert: 23.12.2020
Sendt: 05.01.2021
Besvart: 12.01.2021 av fiskeri- og sjømatminister Odd Emil Ingebrigtsen

Cecilie Myrseth (A)

Spørsmål

Cecilie Myrseth (A): Kan statsråden redegjøre for hvilke konsekvensutredninger som er gjort for å beregne hvordan ny ressursfordeling vil slå ut for de ulike fartøygruppene, herunder prosess, og hvilke interesser som har vært direkte involvert i forkant av beslutningen om å endre premisset om å trekke avsetningene til åpen gruppe fra toppen som lagt som et av flere viktige premiss for ressursfordeling i behandlingen av kvotemeldingen?

Begrunnelse

Det vises til Stortingets vedtak om at ressursfordelingen mellom flåtegruppene ikke skal endres vesentlig. Det er ikke reist diskusjon/gjort avklaringer på hva som er å anse som vesentlig omfordeling. Det er heller ikke presentert tall som viser hva summen av tiltak, herunder beslutningen om å låse Trollstigen på 32/68, gjør med ressursfordelingen mellom trål og konvensjonell sektor, ikke bar i 2021, men også i et lengre tidsperspektiv, slik at næringen sikres nødvendig forutsigbarhet.

Odd Emil Ingebrigtsen (H)

Svar

Odd Emil Ingebrigtsen: I kvotemeldingen ble det vist at gjennomsnittlig fordeling av den disponible kvoten i den perioden trålstigen har regulert fordelingen, var på omlag 32 prosent til trålgruppen og 68 prosent til konvensjonelle fartøy. Dette er i tråd med de siste ti års gjennomsnitt, med noe høyere tildeling til kyst/konvensjonell.
Innføringen av en fast fordeling av en disponibel kvote med 32 prosent til trål og 68 prosent til konvensjonell gruppe ble deretter hørt som en del av Fiskeridirektoratets årlige høring om fiskerireguleringer høsten 2020. I høringen vises det til at avsetninger til åpen gruppe og kystfiskeordningen som faste prosentvise andeler av norsk totalkvote har fordelingsmessige effekter. Det samme gjelder avvikling av trålstigen. Sett i sammenheng med at Stortinget har vedtatt at fordelingen mellom fartøygruppene ikke skal endres vesentlig som følge av implementering av kvotemeldingen, ble høringsinstansene bedt om å komme med innspill om hvilke kompenserende tiltak som kunne være aktuelle og eventuelt omfanget av disse.
Høringsnotatet og innspillene er offentlig tilgjengelig på direktoratets nettsider, se Høringer av reguleringer for 2021 (reguleringsmøtet) (fiskeridir.no). Fiskeridirektoratet sendte deretter sin innstilling til departementet, hvor den modellen som ble valgt, også inngår.
Ved innføringen av en fast andel av totalkvoten til åpen gruppe og en fast fordeling av den disponible kvoten mellom trål og konvensjonell gruppe tok jeg altså også i betraktning anmodningsvedtak nr. 549 om at "Stortinget ber regjeringen sørge for at fordelingen av kvoter mellom flåtegruppene ikke endres vesentlig". Dette er bakgrunnen for at størrelsen av kvoten til åpen gruppe regnes av disponibel kvote, men ikke trekkes fra før disponibel kvote deles mellom trål og konvensjonelle.
Den endelige reguleringsbeslutningen innebærer etter mitt skjønn en god oppfyllelse av Stortingets samlede forutsetninger, herunder at resultatet skal være en viss omfordeling i favør av konvensjonelle fartøy, i det vesentlige kystflåten.