Svar
Knut Arild Hareide: Kap. 1320 Statens vegvesen
Nedenfor oppgis store prosjekt som inngår i tabell 4.4 på s. 71 i Samferdselsdepartementets Prop. 1 S (2020-2021). Tabellen inkluderer store prosjekter der det foreslås å bruke midler til forberedende arbeider i 2021, men som ikke var lagt fram for Stortinget med forslag om investeringsbeslutning ved framleggelsen av budsjettet. I tillegg til prosjektene som listes opp nedenfor kommer midler til mindre investeringstiltak (programområdetiltak, fornyingstiltak, planlegging etc.), der det er lagt til grunn en videreføring av nivået i budsjettforslaget 2021.
Post 29 OPS-prosjekter
• E18 Grimstad–Kristiansand
• E39 Lyngdal–Flekkefjord
• E39 Klett–Bårdshaug
• Rv 3/rv 25 Ommangsvollen–Grundset/Basthjørnet
• Rv. 555 Sotrasambandet
• E10/rv. 85 Tjeldsund–Gullesfjordbotn–Langvassbukt
Post 30 Riksveiinvesteringer
• E18 Knapstad–Retvet, refusjon
• E18 Retvet–Vinterbro, grunnerverv
• E18 Riksgrensen–Ørje, sluttfinansiering
• E16 Eggemoen–Jevnaker–Olum
• E18 Lysaker–Ramstadsletta
• E18 Bommestad–Sky, sluttfinansiering
• E18 Varoddbrua
• Rv. 509 Sør-Tjora–Kontinentalvegen
• E39 Eiganestunnelen, fullføring
• E39 Bjørset–Skei, sluttfinansiering
• E39 Myrmel–Lunde
• Rv 555 Sotrasambandet (OPS), tiltak som ikke er knyttet til OPS–kontrakt
• E39 Rogfast
• E39 Svegatjørn–Rådal
• E39 Betna–Vinjeøra–Stormyra
• E39 Ørskogfjellet, krabbefelt
• E39 Lønset–Hjelset
• Rv. 13 Hardangerbrua, alternativ bruk av ferjetilskudd
• E134 Damåsen–Saggrenda, fullføring
• Rv. 13 Ryfast, fullføring
• Rv. 36 Slåttekås–Årnes, restarbeider og sluttoppgjør
• E134 Espelandssvingene
• E16 Bjørum–Skaret
• E16 Høgkastet–Hønefoss, planlegging
• E16 Skaret–Høgkastet, inngår i beløpet for bindinger etter 2023
• E6 Frya–Sjoa, refusjon
• E6 Vindåsliene–Korporalsbrua, fullføring
• E6 Jaktøya–Klett–Sentervegen, fullføring
• Rv. 4 Lunner grense–Jaren, inkl. Lygna sør, refusjon
• Rv. 4 Roa–Gran grense inkl. Jaren–Lygnebakken
• Rv. 706 Nydalsbrua med tilknytninger
• Rv. 3/25 Ommangsvollen–Grundset/Basthjørnet (OPS), tiltak som ikke er knyttet til OPS–kontrakt
• E6 Helgeland sør, veiutviklingskontrakt
• E6 Helgeland nord (eksl. Krokstrand–Bolna)
• E6 Helgeland sør, Kapskarmo–Brattåsen–Lien
• Rv. 80 Hunstadmoen–Thallekrysset, fullføring
• E6 Hålogalandsbrua, inkl. rassikring, sluttfinansiering
• E10/rv. 85 Tjeldsund–Gullesfjordbotn–Langvassbukt (OPS), forberedelser
• E8 Sørbotn–Laukslett, forberedelser
• E6 Ballangen
• E6 Tana bru, fullføring
• E39 Kristianborg–Bergen sentrum – sykkelstamvei
• E39 Sørmarka–Smeaheia – sykkelstamvei
• E6/rv. 827 Bognes–Skarberget og Drag–Kjøpsvik – utbedring av ferjekaier
Tunnelutbedringer:
• E16 Gudvanga– og Flenjatunnelene
• E134 Haukelitunnelene
• E16 Lærdalstunnelen
• E6 Tømmernes-, Forså-, Fagernes-, Larsberg-, Skardal- og Isfjelltunnelene
Post 31 Skredsikring riksveier
• Rv. 13 Vik–Vangsnes, sluttfinansiering
• E16 Kvamskleiva
• E16 Voss–Arna, planleggingsmidler
• Rv. 5 Kjøsnesfjorden
• E6 Indre Nordnes–Skardalen, fullføring
• E69 Skarvbergtunnelen
Post 36 E16 over Filefjell
• E16 Øye–Eidsbru, sluttfinansiering
Kap. 1352 Jernbanedirektoratet
Det er ikke en tilsvarende tabell 4.4. for jernbaneformål. I listen under er det oppgitt effektpakker/programområder med tilhørende prosjekter der det er fremtidige bindinger knyttet til planlegging og investering på kap. 1352 Jernbanedirektoratet, post 71, 72 og 73. I enkelte prosjekter, der det vil være relevant, er ikke forslag til kostnadsramme forelagt Stortinget ennå pga at prosjektene ikke har kommet til investeringsbeslutning.
Post 71 Kjøp av infrastrukturtjenester – drift og vedlikehold
• ERTMS
Post 72 Kjøp av infrastrukturtjenester – planlegging av investeringer
• Utvikling av Trønderbanen
- To tog i timen Melhus–Steinkjer
• Programkategori kapasitetsøkende tiltak
- Hensetting syd for Ski
- Banestrømforsyning Østlandet
• Programområde ny rutemodell Østlandet
- Retningsdrift Brynsbakken
- Vendespor Asker
- Østre linjes avgreining
- Lengre tog på L1 (Spikkestad–Asker–Oslo S–Lillestrøm)
- Utvikling Grorud stasjon
• Utvikling av Vossebanen og kvartersfrekvens Arna–Bergen
- Fløen-Bergen/Nygårdstangen godsterminal
• Programområde mer gods på bane
- Planoverganger Kongsvingerbanen (Sæterstøa og Sander)
• Programområde stasjoner og knutepunkt
- Sandnes stasjon – nye adkomster
Post 73 Kjøp av infrastrukturtjenester – investeringer
• Follobanen: redusert reisetid Oslo–Ski
- Nytt dobbeltspor Oslo–Ski
• Indre IC Dovrebanen: To tog i timen til Hamar
- Kleverud–Sørli
- Venjar–Eidsvoll–Langset
• Indre IC Vestfoldbanen: To tog i timen til Tønsberg
- Barkåker–Tønsberg
- Drammen–Kobbervikdalen
- Hensetting Drammen
- Hensetting Tønsberg
- Midlertidig hensetting Drammen
- Nykirke–Barkåker
• Indre IC Østfoldbanen: To tog i timen til Fredrikstad/Sarpsborg
- Hensetting syd for Moss
- Sandbukta–Moss–Såstad
• Programområde kapasitetsøkende tiltak
- Hensetting Jaren
- Hensetting Ski stasjon
- Kryssingsspor – Reinsvoll
- Plattformforlengelser Gjøvikbanen
- Plattformforlengelser Vossebanen
- Sira–Krossen – kontaktledningsanlegg
- Skarnes stasjon
- Banestrømforsyning Østlandet
- Hensetting Kongsberg
- ERTMS – samtidig innkjør
• Programområde mer gods på bane
- Fauske terminal
- Kryssingsspor Dunderland
- Kryssingsspor – Monsrud
- Sporarbeider på Bodø stasjon
- Mo i Rana – sporforlengelse
• Programområde ny rutemodell Østlandet
- L2 Nordstrand Ljan
- Nittedal stasjon
- Bryn lokaltogstasjon (plattformforlengelser L1)
- L2 Langhus
- Kolbotn Stasjon
• Programområde sikkerhet og miljø
• Programområde Stasjoner og knutepunkt
- Alternativ reise
• Programområde tekniske tiltak
• Utvikling av Jærbanen
- Ganddal vendespor
• Utvikling av Trønderbanen
- Hensetting og plattformtiltak Trønderbanen
- Del-elektrifisering Trønder– og Meråkerbanen
• Utvikling av Vossebanen og kvartersfrekvens Arna–Bergen
- Arna–Fløen (Ulriken tunnel)