Lise Christoffersen (A): Hva vil statsråden gjøre for å hindre at intern uenighet i Nav om hvorvidt en person er ferdig avklart til trygd eller ikke, rammer søkere til arbeidsavklaringspenger eller uføretrygd på en urimelig måte, i strid med folketrygdlovens formålsparagraf, som blant annet sier at folketrygden skal gi økonomisk trygghet ved å sikre inntekt ved sykdom, skade og uførhet?
Begrunnelse
Jeg viser til Dokument nr. 15:2071 (2018-2019), besvart 19. august 2019, om samme situasjon.
Det fortsetter å komme eksempler på nøyaktig det samme: En person vurderes av det lokale Nav-kontoret som ferdig avklart. Personen anses ikke lenger å fylle vilkårene for AAP, som stoppes. Personen anbefales å søke uføretrygd. Søknad om uføretrygd avslås av forvaltningsenheten med stikk motsatt begrunnelse - ikke ferdig avklart i forhold til arbeid. Når personen søker videre AAP, avslås det fordi det lokale Nav-kontoret har vurdert at arbeidsevnen er varig nedsatt.
Personen får med andre ord avslag på både trygd og AAP med to innbyrdes motstridende begrunnelser, trygd fordi forvaltningsenheten er uenig med Nav-kontoret og krever videre avklaring, AAP fordi Nav-kontoret mener videre avklaring ikke er hensiktsmessig - arbeidsevnen er varig nedsatt.
Søkere må kunne forvente å møte ett Nav. Om førstelinja og forvaltningsenheten er uenige, må det kunne forventes at Nav rydder i eget hus og ikke lar egen uenighet ramme den enkelte søker.
I Dokument nr. 15:2071 (2018-2019) svarte statsråden:
"Jeg har forståelse for at brukeren kan oppleve det som selvmotsigende at forvaltningsenheten avslår uføretrygdsøknaden når NAV-kontoret har vurdert at bruker har varig nedsatt arbeidsevne."
Statsråden viser samtidig til betydelig kompetanse i forvaltningsenheten. Spørsmålet gjaldt imidlertid ikke det, men hvordan grunnlaget til en og samme søker kan vurderes stikk motsatt i to samtidige saker.
Når vedkommende så klager på avslag om uføretrygd med utgangspunkt i begrunnelsen fra det lokale Nav-kontoret om at avklaring er ferdig og arbeidsevnen varig nedsatt, får vedkommende samtidig avslag på videre AAP fordi avslaget på uføretrygd, som er begrunnet helt motsatt, ikke er endelig avgjort fordi vedkommende har klagd på avslaget om trygd.
Klagebehandlingen tar tid. I mellomtida står vedkommende helt uten inntekt, i strid med folketrygdlovens formålsparagraf.
Jeg viser også til dok. 15: 2005 (2018-2019), besvart 1.7.2019. Statsråden avviser der at det finnes personer som mister AAP fordi de ikke lenger tilfredsstiller kravet om arbeid som mål etter ftrl. §§ 11-1 og 11-6, samtidig som de heller ikke får uføretrygd fordi de ikke tilfredsstiller kravene i § 12-5, men de finnes.