Skriftlig spørsmål fra Marit Arnstad (Sp) til næringsministeren

Dokument nr. 15:778 (2020-2021)
Innlevert: 16.12.2020
Sendt: 17.12.2020
Besvart: 23.12.2020 av næringsminister Iselin Nybø

Marit Arnstad (Sp)

Spørsmål

Marit Arnstad (Sp): Vil statsråden gå i dialog med reiselivsnæringen på Svalbard for å etablere et bedre samarbeid om de rammer som reiselivsbedriftene jobber innenfor, og vil regjeringen sørge for at de seriøse reiselivsbedriftene på Svalbard kan få rimelige og letthåndterte rammer for sin virksomhet når den foregår innenfor de regler for sikkerhet og miljøhensyn som gjelder?

Begrunnelse

Arctic Wildlife Tours AS har lykkes med å skape flere arbeidsplasser på Svalbard de siste to-tre årene. Svalbard er i dag base og aksjonsradius for ATW, men selskapet har planer om å ekspandere både det norske fastlandet og Canada, Island og Grønland. Men det krever at aktiviteten på Svalbard lykkes. AWT selger naturopplevelser og fotografiske reiser og trenger en viss nærhet til naturen og dyrelivet for å kunne gjøre det. Nå står selskapets reiselivsprodukter på Svalbard i fare på grunn av stor usikkerhet og lite forståelse for bedriftens behov. Dette dreier seg blant annet om følgende:

• De tre siste årene er fjordene Tempelfjord, Billefjord og Van Mijenfjord blitt stengt for ferdsel på isen i mars–april. Dette påfører ATW et tap på 1 mill. kroner årlig. Bedriften ønsker å selge turer hvor kundene får oppleve landskapet og dyrelivet i disse områdene. Dette er regelverk bestemt av Sysselmannens miljøvernsjef. Bedriften opplever en utvidelse av de scooterfrie områdene som et skudd for baugen for deres vinterprodukter.
• Regelverk for bruk av Zodiac lettbåt utenfor Isfjorden og Kongsfjorden (som ATW bruker) er tatt opp av Sysselmannen og bedriften må hvert år nå søke om dispensasjon til Sjøfartsdirektoratet til dette. Hensikten med regelverket er å ivareta sikkerhet, men årlige søknader binder ressurser i bedriften på en annen måte enn en stående dispensasjon ville gitt.
• Klima- og miljødepartementets oppdragsbrev av 14.02.20 til departementets aktører på Svalbard legger føringer for videre innstramminger av ferdsel. Dette skaper sterk bekymring i ATW all den tid det i dag er svært begrenset hvor man kan ferdes. Vinterdriften i selskapet er alt sterkt hemmet av restriksjonene som gjelder.
• I det før nevnte oppdragsbrevet omtales mulige innstramninger i regimet for nærhet til vilt dyreliv som isbjørn og hvalross. I dag reguleres dette slik at man har lov til å komme så nær som 30 meter. Hvis dette skulle økes, for eksempel til 200 meter, vil det svekke attraktiviteten til ATWs turistprodukter dramatisk. 90 % av ATWs turer på Svalbard har isbjørnobservasjoner som en hovedattraksjon og trekkplaster.

Iselin Nybø (V)

Svar

Iselin Nybø: Reiseliv er en av basisnæringene i Longyearbyen. Longyearbyen og områdene rundt byr på store opplevelsesverdier knyttet til den unike naturen og kulturminnene som finnes der. Utviklingen av reiselivet skal være bærekraftig og skje innenfor de overordnede målene for svalbardpolitikken. Reiselivet må utvikles på en måte som kan bidra til at Longyearbyen også fremover vil være et levedyktig lokalsamfunn av høy kvalitet. Helårig virksomhet er viktig for å oppnå dette. Det tas sikte på å utvikle Longyearbyen som opplevelsesarena både for tilreisende og fastboende med et variert tilbud av aktiviteter og opplevelser året rundt. Svalbard skal være et av verdens best forvaltede villmarksområder, og det best bevarte høyarktiske reisemål i verden.
Regjeringen legger til rette for en ansvarlig reiselivsnæring som utvikler seg innenfor miljølovgivningen for Svalbard, og i samsvar med de høye miljømålene. En bærekraftig utvikling av reiselivet stiller krav til strategisk tenking både hos myndigheter og næringsutøvere. Utviklingen skal i et langsiktig perspektiv ta hensyn til Svalbards natur og kulturminner, samt økonomiske og sosiale forhold. Den økte interessen for Svalbard som reisemål aktualiserer temaet.
Som følge av koronapandemien og begrensningene som er lagt på aktiviteten, legger reiselivsnæringen et svært dårlig halvår bak seg. Næringen på Svalbard er nå i lavsesongen. Øygruppen har inntil nylig vært underlagt strengere smitteverntiltak enn fastlandet. Det er fremdeles færre flyvninger enn det var før virusutbruddet, og det antas å ville være slik en stund fremover også. Næringen har i liten grad et lokalmarked å vri sitt tilbud mot.
Jeg har hatt kontinuerlig dialog med reiselivet på Svalbard. Ikke nødvendigvis mot alle bedrifter hver for seg, men mot reiselivet på Svalbard generelt. Jeg har god kjennskap til rammebetingelsene bedriftene på Svalbard skal operere innenfor. Naturen på Svalbard er sårbar, og som en følge av det er miljøvernregelverket på Svalbard strengt. Når det gjøres endringer i lovverket, er det fordi det er behov for strengere regulering og presisering av hvordan aktivitet kan gjennomføres uten å gå på akkord med en god og langsiktig forvaltning av flora og fauna. Klimaendringene aktualiserer problemstillinger og øker behov for strengere miljølovgivning på Svalbard. Et strengt regelverk knyttet til ferdsel i den sårbare naturen bidrar til å opprettholde muligheten for å utøve reiselivsnæring på Svalbard i årene som kommer. Naturen er den viktigste attraksjonen på Svalbard, og det er helt nødvendig å ta godt vare på den for å bevare ressursgrunnlaget for reiseliv på Svalbard.