Maria Aasen-Svensrud (A): Kan statsråden bekrefte at det vil bli bygd en sporveksel til sidespor mot godsterminalen som planlagt?
Begrunnelse
Jeg viser til tidligere spørsmål fra undertegnede (18.09.20) og svar fra statsråd Hareide (25.09.20), angående sportilkobling til Kopstad godsterminal.
I svaret redegjør Statsråden for følgende:
• Regjeringen ønsker å legge til rette for at mer gods kan gå på bane.
• For Kopstad godsterminal er det i avtalen mellom Jernbanedirektoratet og Bane NOR om bygging av dobbeltspor Nykirke-Barkåker forutsatt en enkel avgrening fra dobbeltsporet sør for Tangentunnelen til mulig fremtidig Kopstad godsterminal.
• Reguleringsplanen for dobbeltspor mellom Nykirke og Barkåker, vedtatt i Horten, Tønsberg og Re kommune juni 2018, inneholder planer og bestemmelser for en slik enkel avgrening fra nord.
• Bane NOR er forberedt på å bygge en avgrening, slik det er forutsatt i nevnte avtale med Jernbanedirektoratet, dersom annet ikke blir bestemt.
I brev fra Jernbanedirektoratet (04.12.20) opplyses det om at:
«Bane NOR har nylig anbefalt overfor Jernbanedirektoratet at bygging av en sporveksel til sidespor mot en eventuell privat godsterminal på Kopstad tas ut av prosjektet Nykirke – Barkåker.»
Beslutningen om et spor inn på terminalområdet lå til grunn for hele reguleringsarbeidet. Denne nye opplysningen fra Jernbaneverket endrer helt forutsetningene for prosjektet.
Lokalt har dette ført til stor uro. I regionen er Kopstad godsterminal sett på som svært viktig, både med tanke på det grønne skiftet og næringsutvikling/arbeidsplasser.