Skriftlig spørsmål fra Bengt Fasteraune (Sp) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:645 (2020-2021)
Innlevert: 03.12.2020
Sendt: 04.12.2020
Besvart: 15.12.2020 av samferdselsminister Knut Arild Hareide

Bengt Fasteraune (Sp)

Spørsmål

Bengt Fasteraune (Sp): Avinor har i flere år brukt offentlige penger på å legge til rette for at Wizz air skal ha mer aktivitet i Norge. Nå ser vi at den norske luftfartsbransjen er i en krisesituasjon, blant annet på grunn av covid-19.
Mener samferdselsministeren det fortsatt er riktig å gi støtte til Wizz air for at de skal øke sin aktivitet i Norge?

Begrunnelse

I svar på spørsmål nr. 577 skriver samferdselsministeren at blant annet Wizz Air har fått oppstartsstøtte, markedsføringsstøtte og bonus for passasjervekst.

Knut Arild Hareide (KrF)

Svar

Knut Arild Hareide: Spørsmålet er formulert på en måte som er egnet til å skape inntrykk av at ordningene med oppstartsstøtte, markedsføringsstøtte og bonus for passasjervekst fører til at Avinor vil ha mindre penger igjen til andre formål. Dette er det stikk motsatte av hva som både økonomisk og juridisk er sentrale forutsetninger for ordningene.
Ordet "støtte" er egentlig en misvisende betegnelse. Alle ordningene forutsetter at Avinor selv mener at selskapet på sikt vil tjene på å innvilge en søknad. Det må med andre ord foreligge et såkalt positivt "business case". Ytelsen utgjør derfor ikke "støtte" hverken i statsstøtterettslig eller i allmennspråklig forstand.
For passasjerene vil ordningene styrke flytilbudet på to måter: Den direkte effekten er at antall ruter og antall seter tilbudt av flyselskapene blir større enn det ville ha vært uten. Og det økte overskuddet som er formålet med ordningene, bidrar til å sikre tilbudet på alle Avinors lufthavner rundt omkring i distrikts-Norge.
Flyselskaper som ønsker å benytte seg av ordningen må sende søknad til Avinor, og Avinor behandler søknaden basert på generelle og publiserte kriterier. Alle flyselskap er dermed sikret likebehandling. Det kan oppfattes som et brudd med dette prinsippet dersom ordningen skulle baseres på andre kriterier enn den fordelen Avinor oppnår.